Beslut vid Medivirs årsstämma den 29 april 2010

Val av styrelse Årsstämman i Medivir Aktiebolag (publ) den 29 april 2010 beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen skall bestå av fem ledamöter utan suppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes Björn C. Andersson, Ingemar Kihlström, Ron Long, Anna Malm Bernsten och Göran Pettersson. Göran Pettersson omvaldes till styrelseordförande. Ersättning till styrelsen Årsstämman beslutade även om styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsearvode skall utgå till de ledamöter som inte är anställda i bolaget och skall uppgå till sammanlagt högst 1.715.000 kronor med följande fördelning. Ordföranden skall ersättas med 435.000 kronor och de övriga ersättningsberättigade ledamöterna med vardera 185.000 kronor. Ersättning för utskottsarbete skall uppgå till sammanlagt högst 540.000 kronor, fördelat på 210.000 kronor avseende revisionsutskottet (varav 80.000 kronor till utskottets sammankallande och 65.000 kronor vardera till övriga två ledamöter), 165.000 kronor avseende ersättningsutskottet (varav 65.000 kronor till utskottets sammankallande och 50.000 kronor vardera till två övriga ledamöter) och 165.000 kronor avseende ett ytterligare utskott (varav 65.000 kronor till utskottets sammankallande och 50.000 kronor vardera till övriga två ledamöter), om ett sådant visar sig erforderligt Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Detta innebär att bolaget skall erbjuda en marknadsmässig totalkompensation som möjliggör att kvalificerade ledande befattningshavare kan rekryteras och behållas. Ersättningen till de ledande befattningshavarna skall bestå av fast ersättning, eventuell rörlig ersättning, optioner enligt av stämman beslutade optionsprogram, pension samt övriga förmåner. Optionsprogram 2010/2013 Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett incitamentsprogram, Optionsprogram 2010/2013. Programmet innebär att samtliga anställda erbjuds att förvärva teckningsoptioner på marknadsmässiga villkor. För varje teckningsoption den anställde förvärvar erhålls dessutom vederlagsfritt en personaloption. Sammanlagt kan högst 394.400 teckningsoptioner komma att emitteras inom ramen för programmet, varav 171.500 teckningsoptioner skall kunna förvärvas av de anställda på marknadsmässiga villkor, 9.200 teckningsoptioner avser säkring av sociala avgifter kopplade till utnyttjandet av teckningsoptionerna, 171.500 teckningsoptioner avser leverans av personaloptioner och 42.200 teckningsoptioner avser säkring av sociala avgifter kopplade till utnyttjandet av personaloptionerna. Samtliga teckningsoptioner emitteras vederlagsfritt till det helägda dotterbolaget Medivir Personal AB. Nyemission Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut den 28 mars 2010 om nyemission av aktier av serie B med företrädesrätt för aktieägarna. Genom nyemissionen kan aktiekapitalet öka med högst 26 219 390 kronor och antalet aktier av serie B kan öka med högst 5 243 878. Varje på avstämningsdagen innehavd aktie, oavsett serie, berättigar till en (1) teckningsrätt och fyra (4) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie av serie B. Teckningskursen är sextiotvå (62) kronor per aktie. Avstämningsdag för rätt att delta i nyemissionen är den 4 maj 2010. Teckning av de nya aktierna skall ske under tiden 6 – 28 maj 2010. Emissionsbemyndigande Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier av serie B till ett antal som sammanlagt inte överstiger 10 procent av totalt antal utestående aktier av serie B i bolaget efter utnyttjande av bemyndigandet. Nyemission ska kunna ske med eller utan föreskrift om apport, kvittning eller annat villkor som avses i 13 kap 5 § första stycket 6 aktiebolagslagen. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen flexibilitet i arbetet med att säkerställa att bolaget på ett ändamålsenligt sätt kan tillföras kapital för finansieringen av verksamheten, företags- eller produktförvärv samt att möjliggöra en breddning av ägarbasen i bolaget. Valberedning 2010/2011 Årsstämman beslutade om en valberedningsprocess inför årsstämman 2011 enligt i huvudsak samma tillvägagångssätt som föregående år. Det innebär i korthet att styrelsens ordförande skall kontakta de tre, vid utgången av årets tredje kvartal, till röstetalen största aktieägarna. Dessa ombeds att utse var sin representant till en valberedning, i vilken även styrelsens ordförande skall vara adjungerad. Fastställande av resultat- och balansräkningar 2009 och ansvarsfrihet Resultat- och balansräkningarna för år 2009 fastställdes och verkställande direktören och styrelsen beviljades ansvarsfrihet för 2009 års förvaltning. Förslag till resultatdisposition Årsstämman beslutade slutligen, i enlighet med styrelsens förslag till resultatdisposition, att den ansamlade förlusten skulle balanseras i ny räkning.