Medivir förvärvar prekliniska forskningsprogram inom det antivirala området, bland annat mot hepatit C, samt ”prodrug”-teknologier

Stockholm – Medivir AB (OMX: MVIR) meddelar idag att företaget har förvärvat prekliniska forskningstillgångar av Novadex Pharmaceuticals AB. Förvärvet inkluderar immateriella rättigheter och så kallade ”prodrug”-teknologier, vilket innebär att Medivir stärker sin ställning inom hepatit C-forskningen och sin teknikplattform.

Den förvärvade forskningsportföljen med tidiga antivirala forskningsprogram som nu tillförs Medivir inkluderar nyligen identifierade nukleotida polymerashämmare under utveckling. Förvärvet omfattar även ”prodrug”-teknologier som kan tillämpas vid utveckling av såväl proteashämmare som nukleosidanaloger i syfte att förbättra de övergripande farmakokinetiska egenskaperna.

-       Vi är väldigt glada över att kunna addera dessa program till Medivirs forskningsportfölj. Genom förvärvet stärker vi vår pipeline ytterligare och får ökad kapacitet inom våra antivirala forskningsaktiviteter. Det finns också många synergier mellan ”prodrug”-teknologin och Medivirs antivirala projekt, vilka vi nu ser fram emot att utforska, säger Charlotte Edenius, Medivirs forsknings- och utvecklingschef.

Avtalet innefattar att Medivir vid förvärvstillfället betalar en engångssumma. Framöver kommer Medivir att göra vissa eventuella delbetalningar beroende på projektutveckling.

För mer information om Medivir, vänligen kontakta:

Medivir Rein Piir, EVP Corporate Affairs & IR Direkt: +46 8 440 6550 eller:
mobil +46 708 537292
M:Communications
Europa: Mary-Jane Elliott, Amber Bielecka, Hollie Vile
medivir@mcomgroup.com
+44(0)20 7920 2330

Medivir är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på infektionssjukdomar. Medivir har expertis av världsklass på området polymeras- och proteasenzymer samt läkemedelsutveckling inom detta område, vilket har resulterat i en bred FoU-portfölj inom området infektionssjukdomar. Företagets nyckelproduktkandidat är simeprevir (TMC435), en proteashämmare som befinner sig i klinisk fas III-utveckling för behandling av hepatit C. Simeprevir utvecklas i samarbete med Janssen Pharmaceuticals.

I juni 2011 förvärvade Medivir läkemedelsbolaget BioPhausia vilket innebär att Medivir även har en bred produktportfölj med receptbelagda läkemedel i Norden.

Medivirs första produkt, den unika munsårsprodukten Xerese®/Xerclear®, lanseras i samarbete med GlaxoSmithKline för receptfri försäljning under varunamnet ZoviDuo i Europa, Japan och Ryssland.

Medivir börsnoterades 1996 och har idag cirka 180 anställda.

För mer information om Medivir, vänligen se bolagets webbplats: www.medivir.se