Medivir kommer att erhålla två milstolpebetalningar om sammanlagt 17 MEUR kopplat till HCV-samarbetet med Tibotec

Medivir (OME: MVIRB SS) bedriver i samarbete med Tibotec Pharmaceuticals Ltd., utveckling av HCV NS3/4A proteashämmare för behandling av kronisk hepatit C- infektion (HCV).

Läkemedelskandidaten, TMC435350, avancerade nyligen in i fas II av det kliniska utvecklingsprogrammet. Den första fas IIa-studien initierades av Tibotec Pharmaceuticals Ltd. i slutet av november.

Enligt villkoren i avtalet daterat i november 2004 har Medivir rätt att erhålla ett antal fördefinierade milstolpebetalningar. Medivir har uppnått ett av de uppsatta kliniska målen i avtalet och är därmed berättigad till en milstolpebetalning om 5 MEUR (cirka 47 MSEK).

Den andra betalningen hänför sig till att Medivir har valt att avsäga sig möjligheten att vid en framtida tidpunkt av Tibotec erhålla marknads- och försäljningsrättigheterna för ett godkänt läkemedel för försäljning i Norden. I gengäld kommer Tibotec att göra en engångsbetalning på 12 MEUR (cirka 113 MSEK).

”Detta är vår största licensintäkt någonsin. En stark finansiell position underlättar etableringen av en nordisk försäljnings- och marknadsorganisation samt ger oss en bättre förhandlingssits i kommande partnerskapsförhandlingar. Vår målsättning är att redan under nästa år uppnå intäkter från försäljning av licensierade läkemedel på den nordiska marknaden” säger Medivirs vd Lars Adlersson.