MEDIVIR MEDDELAR ATT BRISTOL-MYERS SQUIBB COMPANY HAR AVSLUTAT UTVECKLINGEN AV MEDIVIRS PREKLINISKA POLYMERASHÄMMARE MIV-170

Medivir meddelade idag att Bristol-Myers Squibb (NYSE: BMY) har avslutat utvecklingen av den prekliniska HIV- substansen MIV-170 då substansen inte uppnår den av Bristol-Myers Squibb önskade profilen. MIV-170 tillhör den grupp av polymerashämmare vilken Medivir valt att inte utveckla vidare i egen regi och som administreras av dotterbolaget Medivir HIV Franchise AB.

”Såväl vi själva som omvärlden är fullt medvetna om riskerna i tidig läkemedelsutveckling. MIV-170 har inte ens nått fram till prövningar i människa och rent statistiskt faller hälften av alla projekt i den prekliniska utvecklingsfasen. Licensavtalet med Bristol-Myers Squibb har redan försett Medivir med intäkter som vida överstiger de ackumulerade investeringarna i projektet.” kommenterar Medivir HIV Franchise ABs vd professor Bo Öberg.

"Det avbrutna samarbetet har ingen nämnvärd påverkan på Medivirs förutsättningar att skapa ett lönsamt, forskande läkemedelsföretag med egen regional försäljning. Vi har medvetet avstått från fortsatta egna investeringar i den grupp projekt som MIV-170 representerar (s.k. polymerashämmare). Vårt fokus ligger sedan länge på de mer mogna projekten Hepatit C-PI (Fas I), cathepsin K (Fas I) och Lipsovir® (Fas III) för vilka vi räknar med att kommunicera kliniska data senare under året” säger Medivirs vd Lars Adlersson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Rein Piir, Finansdirektör och ansvarig för investerarfrågor Medivir
Telefon: 08-546 831 23 eller 0708-53 72 92

För mer information om Medivir se bolagets hemsida, www.medivir.se