Medivir ökar sitt stategiska fokus och stärker sin finansiella ställning

Medivirs anställda har idag informerats om att bolaget under 2009 kommer att genomföra kostnadsbesparingar vilka kan komma att innefatta personalneddragningar. Förhandlingar med berörda fackförbund kommer att inledas.

Målsättningen är att minska Medivirs kostnadsbas till under 150 MSEK, vilket förväntas få effekt på helårsbasis under 2010. Ambitionen är att presentera en översikt över finansiella effekter inklusive engångskostnader samt en rullande 12-månaders besparingseffekt så snart som möjligt, dock senast vid publiceringen av första kvartalsrapporten den 23 april 2009.

”Vi har en stark pipeline av samarbetsprojekt med Tibotec med betydande potentiella milstolpsbetalningar samt royaltyintäkter. Vi har även projekten Lipsovir®, BACE och cathepsin K för vilka diskussioner angående partnerskap påbörjats. För att säkerställa att likvida medel finns tillgängliga för att stödja dessa värdeskapande projekt fullt ut kommer vi att behöva minska utgifterna i våra andra prekliniska program samt inom vissa administrativa funktioner. Den framtida organisationen kommer att ha den kritiska massa som krävs för att bibehålla en ledande position inom utveckling av läkemedelskandidater på proteas- och polymerasområdet” säger Medivirs vd, Ron Long.

Inbjudan till presskonferens
Medivir kommer att hålla presskonferens idag kl 12.00 på Strand Hotel, Nybrokajen 9, Stockholm (enklare lunch serveras).
Medivir representeras av Ron Long, vd, Bertil Samuelsson, forskningschef och Rein Piir finansdirektör.

För mer information om Medivir, vänligen se bolagets hemsida: www.medivir.se