MEDIVIR UTLICENSIERAR DE ANTIVIRALA SUBSTANSERNA ALOVUDINE (MIV-310) OCH MIV-410 TILL PRESIDIO PHARMACEUTICALS.

Medivir AB och Presidio Pharmaceuticals Inc meddelar idag att de signerat licensavtal för alovudine (MIV-310), Medivirs fas II-substans med god effekt mot multiresistent HIV och för den prekliniska substansen MIV-410 med en ny verkningsmekanism mot HIV och med effekt även mot cytomegalovirus (CMV).

Enligt avtalen blir Presidio ansvarigt för den vidare utvecklingen av alovudine och MIV-410. Medivir kommer att erhålla aktier i Presidio, milestone-betalningar på högst 75.25 MUSD och royalties från försäljning. Medivir behåller marknadsrättigheterna för de utvecklade produkterna i UK och de Nordiska länderna, och har en option på rättigheterna i resten av EU.

Fas II-studier har visat att alovudine är mer effektiv mot multiresistent HIV än andra nukleosidanaloger. Nya in vitro resultat tyder på att säkerhetsmarginalen kan ökas genom kombination av alovudine och zidovudine samtidigt som man får en synergistisk effekt mot HIV.

MIV-410 har i prekliniska studier visat sig inhibera HIV med en ny verkningsmekanism vilket leder till att substansen har effekt mot flera HIV mutanter med resistens mot tymidinanaloger (TAM mutanter) och mot nukleosidanaloger (NAM mutanter). MIV-410 har också visat god effekt mot cytomegalovirus som orsakar livshotande infektioner i patienter med nedsatt immunförsvar.

"Vi är mycket nöjda med att få samarbeta med Presidio, ett nystartat USA-baserat företag med stor kompetens när det gäller antivirala läkemedel" kommenterar Lars Adlersson, VD för Medivir. Genom att utliciensera alovudine och MIV-410 har vi nu uppnått vårt mål att hitta partners för sex av sju projekt i Medivir HIV Franchise´s portfölj. Vårt interna fokus är nu helt på våra proteasprogram och på vårt munsårsmedel Lipsovir i fas III.

"Licensieringarna av alovudine och MIV-410 kommer att stärka Presidios projektportfölj inom infektionsområdet. Den snabbt växande marknaden för läkemedel mot multiresistent HIV erbjuder en stor marknadsmöjlighet för alovudine och för MIV-410,,och gynnar också utvecklingen av MIV-410 mot livshotande CMV infektioner” säger Dr Omar K. Haffar, VD för Presidio.

Medivir har haft Burrill Merchant Banking som rådgivare vid genomförandet av dessa licensavtal.