Medivirs delårsrapport 1 januari – 30 september 2008

• Nettoomsättningen uppgick till 31,9 (80,8) MSEK. I maj undertecknades ytterligare ett avtal med Tibotec Pharmaceuticals Ltd, avseende hepatit C, vilket genererade en betalning om 46,2 MSEK (5 MEUR). Betalningen har periodiseras över bedömd samarbetsperiod och 9,6 MSEK har intäktsförts.
• Resultatet efter skatt uppgick till -102,4 MSEK (-138,1 MSEK).
• Resultat per aktie uppgick till -4,91 SEK (-8,23 SEK).
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -30,4 (-129,6).
• Likvida medel uppgick per 30 september till 295,7 (264,0) MSEK.

Vd har ordet – kommentarer kring tredje kvartalet

I september rapporterade vi de hittills viktigaste kliniska resultaten för TMC435350, vårt hepatit C- projekt som drivs tillsammans med Tibotec. Resultaten är från de två första dosgrupperna som är färdiganalyserade i den pågående fas IIa-studien. Dessa resultat kommer att presenteras på den årliga amerikanska konferensen för leversjukdomar, AASLD, i början av november. Resultaten kan sammanfattas enligt följande:

• TMC435350 gav en dosberoende antiviral effekt vid dosering om 25mg och 75mg, en gång om dagen, både med och utan samtidig standardbehandling (peginterferon alfa-2a och ribavirin).
• I gruppen som fick fyra veckors behandling med 75mg/dag TMC435350 med samtidig standardbehandling sjönk mängden virus i blodet under nivån för mätbarhet (<10 IU/ml) hos åtta av de nio behandlade, motsvarande 89% RVR (Rapid Viral Response). Den nionde patienten hamnade under den kvantifierbara nivån (<25 IU/ml). Dessa effektdata mättes dag 28, vilket var den sista behandlingsdagen med TMC4335350, varefter patienterna fortsatte med standardbehandling.
• Inga allvarliga eller svåra biverkningar relaterade till TMC435350 observerades.

Baserat på dessa resultat tillsammans med tidigare presenterade kliniska och prekliniska resultat fortsätter vi att bygga en stark bas för fortsatt dokumentation av TMC435350 som en gång om dagen-behandling av hepatit C med en potentiellt unik profil.

Den 1 oktober lämnade vi in en registreringsansökan till den amerikanska läkemedelsmyndigheten (FDA) för Lipsovir®, en produkt att användas topikalt för förebyggande och behandling av munsår. Processen med att ingå partnerskap pågår och vår målsättning är att ingå ett eller flera avtal för att kommersialisera Lipsovir® globalt.

Huddinge, 20 oktober 2008
Lars Adlersson