Ny vd och koncernchef på Medivir

Styrelsen för Medivir har utsett Ron Long som ny vd och koncernchef på Medivir AB från och med den 1 februari 2009.

Ron Long är född 1947 och valdes in i Medivirs styrelse 2007. Han har en bred erfarenhet från läkemedels- och life scienceindustrin.

Ron är för närvarande Executive Director i Sky Medical Ltd, Non Executive Director i DxS Ltd, styrelseordförande i Procognia Israel och Managing Director och ägare i Scicona Ltd.

Han var tidigare styrelseordförande i Kudos Pharmaceuticals Ltd, vice styrelseordförande i The Automation Partnership Plc, Senior Independent Director i Asterand Plc och Non Executive Director i Gyros AB och Biacore AB.

Ron Long gick med i huvudstyrelsen i Amersham Plc. i augusti 1990 som Commercial Director. Han valdes sedan till Managing Director Life Sciences 1996 och CEO för Amersham Pharmacia Biotech från 1997 till juni 2000 när han utsågs till Vice Chairman of the Group fram tills han lämnade Amersham i juni 2001.

Innan Ron började på Amersham, arbetade han under 22 år inom Wellcome Foundation plc bland annat som Divisional Director i Wellcome Biotechnology Ltd, Coopers Animal Health Ltd och Group Managing Director i Calmic International Ltd strax innan han valdes in i huvudstyrelsen i Amersham 1990.

“Rons industriella erfarenhet kommer att ha stor betydelse för Medivirs fortsatta utveckling som läkemedelsbolag” säger styrelsens ordförande, Anders Vedin.