• Medivir/

Nya fas IIa-resultat med TMC435 vid behandling av hepatit C-patienter presenterade vid den pågående AASLD kongressen

Resultat från fas IIa-studien (Opera-1) med TMC435 presenterades vid det pågående “60th annual meeting of the American Association for the Study of Liver Diseases” i Boston, USA. TMC435 är en proteashämmare under klinisk utveckling av Tibotec i samarbete med Medivir för behandling av infektioner med hepatit C-virus (HCV). Resultat med TMC435 vid behandling av patienter infekterade med HCV av genotyp-1, och som tidigare inte svarat på behandling med interferon-baserad (IFN) terapi, presenterades som en poster med rubriken "Antiviral Activity And Safety Of TMC435 Combined With Pegylated Interferon And Ribavirin In Hepatitis C Patients With Genotype-1 Who Had Previous Exposure To TMC435" av H.Reesink och medarbetare. Resultaten som presenterades gäller en interimsanalys från fyra veckors behandling av patienter i Cohort 5 i Opera-1 (TMC435-C201), en fas IIa klinisk prövning. Denna grupp med fem patienter hade tidigare deltagit i en fas Ib monoterapistudie under fem dagar med TMC435 (TMC435-C101). Resultat Vid vecka fyra visade TMC435, 200mg, doserad en gång om dagen, i kombination med standardbehandling (IFN+ribavirin) en stark antiviral effekt i patienter med HCV genotyp-1 som tidigare inte svarat på IFN-baserad terapi och som tidigare behandlats med TMC435. Samtliga fyra patienter som fullföljt behandlingen med TMC435 hade HCV RNA-nivåer under den kvantifierbara nivån (25 IU/mL) vid dag 28 och tre av fyra patienter hade HCV RNA-nivåer under den lägsta detektionsnivån (10 IU/mL). Inget genombrott med resistent virus observerades vid dag 28. Säkerhet och tolererbarhet Den säkerhetsprofil som TMC435 visade överensstämde med vad som tidigare observerats; TMC435 är allmänt säker och väl tolererad. Inga allvarliga biverkningar (AEs, Adverse Events ) observerades och de biverkningar som noterades var från milda till moderata samt inte relaterade till TMC435. Den vanligaste biverkan var influensaliknande symptom i fyra patienter. Fyra av fem patienter genomförde trippelbehandling till dag 28. En patient avbröt behandling efter 14 dagar på grund av förhöjda serum bilirubinnivåer (grad 4). Denna patient uppvisade förhöjda bilirubinnivåer (direkt och indirekt) innan studiens start. Bilirubinnivåerna minskade när behandlingen avslutades och ingen ökning av alaninaminotransferas eller aspartataminotransferas observerades. Kliniska program för TMC435 Den globala fas IIb-studien ASPIRE (TMC435-C205) med behandlingsnaiva patienter med HCV genotyp-1 har slutfört rekryteringen av 400 patienter vid kliniker i Nordamerika, Europa och Australien/Nya Zeeland. Denna studie avser att mäta hur många patienter som har icke detekterbara nivåer av HCV RNA (mindre än 10 IU/mL) 24 veckor efter avslutad behandling (SRV). Patienterna fördelas på fem studiearmar med 75 mg eller 150 mg TMC435 eller placebo under 12 eller 24 veckor. I USA har den andra globala fas IIb-studien, PILLAR (TMC435-C206), med patienter med HCV genotyp-1 som tidigare inte svarat på behandling, påbörjat patientrekrytering. Studiedesignen liknar ASPIRE-studien förutom att den har ytterligare två studiearmar i vilka patienter kommer att doseras 100 mg eller 150 mg TMC435 en gång om dagen (i kombination med standardterapi) under 48 veckor; totalt kommer 455 parienter att rekryteras. Förutom dessa studier pågår en 7-dagars monoterapistudie (fas II) i genotyp-2 till -6 behandlingsnaiva patienter (TMC435-C202 eller OPERA-2) samt en fas IIb-studie i Japan inkluderande behandlingsnaiva patienter med HCV genotyp-1. Om hepatit C Enligt WHO har omkring 170 miljoner människor i världen en kronisk HCV-infektion och tre till fyra miljoner blir varje år [i] infekterade med HCV. Kronisk HCV-infektion kan leda till levercirros och levercancer, det vanligaste skälet till levertransplantation i Europa. För ytterligare information, vänligen kontakta Rein Piir, Finansdirektör och ansvarig för investerarfrågor Medivir, +46 708 537 292. För mer information om Medivir, vänligen se bolagets hemsida: www.medivir.se [i] World Health Organization (WHO). Fact sheet No. 164. Revised October 2000.