Sammanfattning från dagens F&U uppdatering

Medivir höll under morgonen en kort presentation för analytiker, journalister och institutionella ägare. Presentationen från denna F&U-genomgång finns tillgänglig på vår hemsida under fliken IR & Media/Senaste presentationer. Under oktober 2009 startade Medivir en omfattande portföljutvärdering i syfte att skapa en fokuserad produktportfölj att drivas av partners eller i egen regi. Målsättningen har också varit att identifiera framtida projektmöjligheter inom Medivirs huvudkompetensområde, infektionssjukdomar. Större fokus inom infektionssjukdomar I takt med att de projekt som idag drivs i egen regi kommer till utvecklingssteg där partnerskap ingås friställs resurser att starta nya projekt inom infektionssjukdomar. Projektportföljen består nu av nio projekt plus Xerclear™. Av dessa projekt är sex inom infektionssjukdomar och sex drivs i partnerskap varav tre med Tibotec/Johnson & Johnson. Resterande ägs och drivs av Medivir i egen regi till framtida beslutspunkter för ingående av partnerskap. Xerclear™ lanseras i Sverige den 15 mars Medivirs munsårsläkemedel, Xerclear™ kommer att lanseras som receptbelagt läkemedel i Sverige i nästa vecka följt av Finland. Arbetet med att förbereda en lansering som receptfritt läkemedel i Danmark och Sverige pågår och kommer att göras i egen regi eller med en europeisk partner. Förhandlingar med potentiella partners för Europa pågår med ambitionen att välja partner under andra kvartalet. Meda AB är Medivirs partner för produkten i USA.