Meds högst rankat av svenska företag på lista över Europas snabbast växande bolag

Report this content

Finanstidningen Financial Times listar för sjunde gången Europas snabbast växande företag. Med på listan finns 17 svenska företag – högst rankat av dem alla är onlineapoteket Meds.

Listan baseras på företagens sammanlagda tillväxttakt under perioden 2018 till 2021. För att ta sig in på listan krävdes en genomsnittlig tillväxttakt på minst 36,2 procent – marginellt mindre än 36,5 procent förra gången.

Onlineapoteket Meds är högst rankat av alla svenska företag i Financial Times undersökning med ett snitt på 171 procent. Av de 1 000 företag som är med på listan placerar sig Meds på plats 72. Företaget har haft en imponerande tillväxtresa ända sedan starten och ser ljust på framtiden.

– På många sätt är apoteksvaror perfekta för e-handel. Marknaden är enorm, det är väldigt få returer och marknaden är ocyklisk. Dessutom är utbudet hos oss betydligt större än i butik och priserna 30–40 procent lägre. Som kund finns det helt enkelt inte någon fördel med att gå till ett fysiskt apotek. Marknadens förflyttning online kommer bara att fortsätta och där vill Meds vara ledande i många år, säger vd Björn Thorngren.

Taggar: