Ergonomiska hjälpmedel på Medstop

Hjälpmedel för människor med funktionsnedsättning kommer att provsäljas på ett tjugotal av Medstops apotek. Satsningen är unik för den svenska apoteksmarknaden.

– Alltfler patienter hänvisas av landstingen till egna inköp av hjälpmedel. Där har vi som apoteksaktör en viktig servicefunktion att fylla, säger Fredrik Söderberg, VD Medstop.
  Broddar är sedan tidigare en etablerad produkt på apoteken, och är en riktig storsäljare under vintersäsongen. Men det finns en lång rad andra hjälpmedel framtagna för människor med funktionsnedsättning,som liksom broddar kan underlätta vardagen även för äldre och människor med begränsad rörlighet.
  Medstop kommer nu som enda aktör på apoteksmarknaden att börja provsälja ett utökat sortiment. Det handlar om produkter som hopfällbar käpp, doppsko, polstring och hållare till käpp, griptång för att plocka upp tappade föremål från golvet och vred som gör det enklare att öppna burkar och kranar.
  Bakom produkterna ligger företaget Swereco, som sedan 1973 utvecklat och tillverkat ergonomiska produkter som gör livet enklare och vardagens sysslor mer bekväma.
  Apotekskedjan Medstop blir ensamma på den svenska apoteksmarknaden med denna satsning.
Swerecos sortiment kommer att säljas på ett tjugotal apotek i landet, men övriga Medstop-apotek kommer att kunna beställa produkterna vid förfrågan från kunderna.
  – Vi tror på ökad efterfrågan av denna typ av produkter för fler än de som fått rekommendationer från vården, säger Fredrik Söderberg, VD Medstop.
  I Swerecos sortiment ingår konsumentanpassade hjälpmedel för alla slags kategorier som berör vardagslivet som bad och toalett, kök och måltid, greppa och nå, sitta och ligga och så vidare. Samtliga produkter är väl utprovade, testade, CE-märkta och godkända.

Fredrik Söderberg, VD Medstop
telefon: 0704-47 57 01, 08-120 45 701