Medstop först med UV-index på nätet

Report this content

Medstop vill att svensken solar klokare i sommar. Som första apotekskedja presenterar Medstop från och med nu varje dag en prognos för UV-index, liksom information och råd om solande på nätet.
– Vi har ett ansvar och en ambition att ge service och förebyggande råd till våra kunder såväl i apoteken som på nätet, och vi är stolta över att vara först med UV-index på vår hemsida, säger Fredrik Söderberg, VD för Medstop.

Solen är viktig och nyttig för välbefinnandet, men det finns allvarliga baksidor av oskyddat solande.
– Vi vet idag att det inte är nyttigt att bränna sig upprepade gånger i solen, eller att vara utsatt för alltför stor mängd UV-strålning. Malignt melanom, den farligaste formen av hudcancer, ökar som bekant i Sverige. Att informera och ge råd om detta är en viktig uppgift för oss som driver apotek, säger Fredrik Söderberg, VD för apotekskedjan Medstop.
  Att lansera en hjälpreda för solglada svenskar är ett led i denna förebyggande service för kunderna. På Medstops hemsida finns nu en Sverigekarta indelad i geografiska områden. Genom att klicka på sitt eget område kan man se en prognos som visar dagens UV-index för hela dygnet. UV-index visar hur stark den skadliga delen av solens strålning är. Högt UV-index innebär hög UV-strålning och därmed större risk för skador.
  Två grafer visar UV-strålningen dels vid molnfritt väder, dels för dagens väderleksprognos. Prognosen för UV-index presenteras i samarbete med SMHI.
På Medstops hemsida finns också en rad olika kloka råd och information om såväl solskyddsmedel, UVA- och UVB-strålning, hur man aktar ögonen och vad man gör om man bränt sig.

Så solar du säkert
När du vistas i solen bör du vara särskilt försiktig de första dagarna och använda ett solskyddsmedel med hög skyddsfaktor. Sedan kan du successivt sänka faktorn allteftersom huden byggt upp ett eget skydd. Du blir inte snabbare brun om du struntar i solskyddet, snarare snabbare bränd. Var därför generös med solskyddsmedel. Glöm inte att smörja in dig flera gånger under dagen, särskilt om du badar, svettas eller torkar dig med handduk efter att du badat.

Fakta UVA- och UVB-strålning
Solstrålningen som når jorden innehåller två sorters ultraviolett strålning: UVA och UVB. På kort sikt kan UV-strålningen ge upphov till brännskador. På lång sikt kan den i värsta fall orsaka hudcancer eftersom hudcellernas arvsmassa skadas.
UVA-strålningen utgör den största delen av solljuset. Den tränger djupt ner i huden och gör den brun men också torr och rynkig. På grund av UVA åldras huden i förtid.
UVB-strålningen gör huden tjockare och hjälper till med att bygga upp ett skyddande pigment. Den stimulerar huden att bilda D-vitamin men orsakar också brännskador vid för mycket solande.

För mer information, kontakta:

Fredrik Söderberg, VD Medstop,
0704-47 57 01, 08-120 45 701,
e-post: fredrik.soderberg@medstop.se
www.medstop.se

Medstop AB är en ny apotekskedja där gedigen erfarenhet av den svenska apoteksbranschen går hand i hand med nytänkande och kundfokus. Med start 17 januari 2010 tog Medstop successivt över 62 apotek i de tre tillväxtregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Flera nyckelpersoner i Medstops ledning och styrelse har tidigare haft ledande befattningar inom Apoteket AB. Segulah IV L.P. är majoritetsägare i Medstop. Ledning, grundare och externa styrelseledamöter äger upp till 10 %.

Taggar: