Medstop skänker 150 kr för varje anställd till Rädda Barnen

Apotekskedjan Medstop skänker 150 kronor för varje anställd till de utsatta barnen i hungerkatastrofens Östafrika.
– Vi måste hjälpa till nu och vi hoppas andra företag följer vårt exempel. Vi uppmanar hela vår bransch att göra samma sak, vi kan rädda livet på tusentals barn, säger Fredrik Söderberg, VD Medstop.

Miljoner barn under fem år riskerar svält i den oerhört allvarliga hungerkatastrof som drabbat Afrikas Horn. Sedan tidigare har Medstop ett samarbete med Rädda Barnen. De belopp Medstop skänker går specifikt till Rädda Barnens kampanj Every One, vars syfte är att radikalt minska dödligheten hos barn under fem år.
  Men situationen på Afrikas Horn är av sådan allvarlig och akut karaktär att Medstop vill göra mer:
– Vi måste hjälpa till att rädda barnen på Afrikas horn, därför skänker vi nu 150 kronor per anställd, säger Fredrik Söderberg, VD Medstop. En summa som till exempel räcker till antibiotikabehandling av ett barn med livshotande infektion.
  Med sina cirka 750 anställda i apotekskedjan kommer Medstops bidrag att innebära 112 500 kronor som går till Rädda Barnens insatser för barnen på Afrikas horn.
– Vi hoppas vårt bidrag kan sporra andra företag och inte minst våra branschkollegor. Vi har cirka 10 procents marknadsandel och om alla apotekskedjor skänkte motsvarande summa per anställd skulle det innebära att vår bransch skänkte en dryg miljon kronor. Det skulle innebära att vi kan rädda över 6 500 barns liv, säger Fredrik Söderberg.

Fler kostnadsexempel för hjälpinsatser:
130 kr: rent vatten-kit med tvål, hink och vattenreningstabletter under en månad för en familj.
150 kr: malariamyggnät för 10 barn.
150 kr: antibiotikabehandling av ett barn med livshotande infektion.
500 kr: mat med högt kaloriinnehåll för 150 barn som lider av allvarlig undernäring.

Fredrik Söderberg, VD Medstop
fredrik.soderberg@medstop.se

Jonas Olsson, Key Account Manager Rädda Barnen
jonas.olsson@rb.se

Medstop AB är en ny apotekskedja där gedigen erfarenhet av den svenska apoteksbranschen går hand i hand med nytänkande och kundfokus. Med start 17 januari 2010 tog Medstop successivt över 64 apotek i de tre tillväxtregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Flera nyckelpersoner i Medstops ledning och styrelse har tidigare haft ledande befattningar inom Apoteket AB. Segulah IV L.P. är majoritetsägare i Medstop. Ledning, grundare och externa styrelseledamöter äger upp till 10 %.