Medstop utökar insamling till Afrikas horn

Apotekskedjan Medstop utvidgar hjälpinsatsen för hungerkatastrofen på Afrikas horn. Genom samarbete med Panaxia möjliggörs en kundinsamling med bössor på apoteken. Nyligen annonserade också Medstop att man skänker 150 kronor för varje anställd till Rädda Barnens katastroffond.

Länderna på Afrikas horn upplever den värsta torkan på 60 år, och läget är fortsatt mycket allvarligt. Värst utsatta är barnen. Hungerkatastrofen engagerar sedan tidigare Medstop, som nyligen meddelade att man skänker 150 kronor per anställd till Rädda Barnens katastroffond. Hjälpen sker genom distribution av mat och vatten. Barn och familjer får också hälsovård samt trygghet och skydd i de läger de tvingas bo i.

Nu ska även Medstops kunder ges möjlighet att på ett smidigt och effektivt sätt ge sitt bidrag till hjälpinsatserna genom bössor ute i apoteken.

I samarbete med säkerhetsföretaget Panaxia, som ansvarar för Medstops värdetransporter, kan hanteringen säkerställas och transporten av samtliga bössor ske helt kostnadsfritt till förmån för Rädda Barnens katastroffond.

– Det känns naturligt och viktigt att utvidga hjälpinsatserna, och att vi kan göra det med en samarbetspartner som Panaxia känns glädjande, och vi hoppas och tror att våra kunder uppskattar möjligheten att nu bidra på ett tryggt sätt inne på apoteken, säger Fredrik Söderberg, VD för Medstop.

Kostnadsexempel för hjälpinsatser:

130 kr: Rent vatten-kit med tvål, hink och vattenreningstabletter under en månad för en familj.

150 kr: Malariamyggnät för 10 barn.

150 kr: Antibiotikabehandling av ett barn med livshotande infektion.

500 kr: Mat med högt kaloriinnehåll för 150 barn som lider av allvarlig undernäring.

Joachim Nielsen, Marknadschef Medstop,
Tel 08–120 45 728, 070-447 57 28,
joachim.nielsen@medstop.se
www.medstop.se

Medstop AB är en ny apotekskedja där gedigen erfarenhet av den svenska apoteksbranschen går hand i hand med nytänkande och kundfokus. Med start 17 januari 2010 tog Medstop successivt över 64 apotek i de tre tillväxtregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Flera nyckelpersoner i Medstops ledning och styrelse har tidigare haft ledande befattningar inom Apoteket AB. Segulah IV L.P. är majoritetsägare i Medstop. Ledning, grundare och externa styrelseledamöter äger upp till 10 %.