Sveriges första privata apotekskedja fyller 1 år

Medstop öppnade som allra första privata apotekskedja i Sverige, nu firar man ett år. I den nya tuffa konkurrensen skyndar Medstop långsamt, men kan se tillbaka på ett händelserikt år: utökade öppettider, ny e-recepttjänst som snabbar på recepthanteringen och utökade lager för receptläkemedel är några viktiga milstolpar från året som gått.

Medstop var först ut på den avreglerade apoteksmarknaden. Socialminister Göran Hägglund klippte bandet på Medstop Apoteket Påfågeln på Kungsholmen i Stockholm den 17 januari 2010. Med en rivstart övertog Medstop 62 fullserviceapotek i storstadsområdena.
– Övertagandet för ett år sen var nervöst. Skulle it-tekniken, med det stora recepthanteringssystemet, klara övergången? Men allt gick bra, säger Fredrik Söderberg, VD Medstop.
Ett år har gått, och mycket har hunnit hända för apotekskedjan som alltså firar ettårsjubileum först av alla de nya aktörerna på den avreglerade marknaden. En ny kundklubb startades som idag hyser över 100 000 medlemmar. Öppettiderna har utökats med totalt 225 timmar varje vecka, motsvarande cirka 4 normalöppna apotek. Ett nytt apotek har öppnats på Södervärn i Malmö. Medstop har vidare lanserat en unik webbtjänst som ger kunderna möjlighet att beställa sin medicin på nätet, och kunderna får ett alternativ till att gå till apoteket för att göra sin receptbeställning. Medstop har också skapat ett expertcentrum som kunder kan rådfråga om sin medicin och egenvård, i direktkontakt med apotekare.
I våras lanserade apotekskedjan också ett eget hud- och kroppsvårdssortiment, Medstop Swiss Pharmacy. Produkterna är utvecklade i Schweiz av experter inom biokemi och hudvård.
– Vi har också satsat på att bli det främsta receptapoteket, genom att utöka lagret på receptläkemedel för att kunna ha marknadens högsta servicegrad på direktexpediering, säger Fredrik Söderberg, VD Medstop som haft ett jäktigt, men spännande år:
Målet för Medstop har hela året varit att gå sin egen väg och att skynda långsamt. Antalet apotek har ökat med 22 procent i Sverige, så konkurrensen är i allra högsta grad tuff.
– Vi har endast nyöppnat ett apotek under året. Vi bygger i lugn och ro upp en fungerande och förnuftig verksamhet, säger Fredrik Söderberg.
Under året har Medstop satsat en hel del på utbildning av personalen, och att få personalen att känna sig delaktig i de förändringar som görs. Att lyssna på kunden är också prioriterat.
– Mycket har hänt, men vi är fortfarande i en utvecklingsfas. Vi ska driva fullserviceapotek
med betoning på kompetens, service och att vi har alla produkter och läkemedel hemma. Egenvård är också en viktig pusselbit för Medstops verksamhet, säger Fredrik Söderberg.
– Vi ska vara mindre institution och mer professionell rådgivare i hälsa. Ser du vår skylt på stan ska det signalera att här kan du få hjälp med, säger Fredrik Söderberg.

Fredrik Söderberg, VD Medstop, Tel 08–120 45 701