Delårsrapport januari - september 2023

Fortsatta förbättringar och ytterligare initiativ för ökad lönsamhet

1 juli - 30 september 2023

• Nettoomsättningen ökade med 13 procent till 4 124 (3 660) MSEK. Den organiska tillväxten var 8 procent.
    Nettoomsättningen påverkades positivt av valutakurseffekter med 6 procent.
  • EBIT ökade till 300 (235) MSEK och EBIT-marginalen till 7,1 (6,3) procent. EBIT har påverkats positivt av jämförelsestörande poster i kvartalet om 33 (-22) MSEK.
  • Justerad EBIT uppgick till 292 (281) MSEK och justerad EBIT-marginal till 6,9 (7,5) procent.
  • Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, ökade till 3,11 (2,23) SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 599 (473) MSEK.
  • Under perioden amorterades 500 MSEK av koncernens räntebärande skulder. Vid periodens utgång hade skuldsättningsgraden minskat till 2,6 att jämföra med 3,2 per sista september 2022.

1 januari - 30 september 2023

• Nettoomsättningen ökade med 22 procent till 12 389 (10 172) MSEK. Den organiska tillväxten var 8 procent.
    Nettoomsättningen påverkades positivt av valutakurseffekter med 4 procent.
  • EBIT ökade till 804 (610) MSEK och EBIT-marginalen till 6,3 (5,9) procent. EBIT har påverkats positivt av jämförelsestörande poster i perioden om 92 (-48) MSEK.
  • Justerad EBIT uppgick till 788 (746) MSEK och justerad EBIT-marginal till 6,2 (7,2) procent.
  • Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, ökade till 7,57 (6,07 ) SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 113 (722) MSEK.
  • MEKO presenterade justerade finansiella mål och prioriteringar i samband med kapitalmarknadsdag den 21 mars 2023.

Vd:s kommentar:

Fortsatta förbättringar och ytterligare initiativ för ökad lönsamhet

MEKO uppvisar ett stabilt tredje kvartal med stark utveckling på flera av våra viktiga marknader. Omsättningen växer stadigt, rörelseresultatet förbättras och vi fortsätter att stärka vår finansiella ställning. Men vi vill också öka våra marginaler. Därför lanserar vi nu ett övergripande initiativ för att skapa varaktigt högre lönsamhet.

Stark tillväxt med offensiv i Sverige och Norge
Vår affär i Sverige och Norge växte betydligt i kvartalet, mycket tack vare offensiva satsningar gentemot viktiga kundgrupper. Det är tydligt att vi har en grundmurad position på en marknad där efterfrågan är stabil oavsett konjunktur. Behovet av fungerande och säkra fordon är konstant, oavsett om de drivs på el, bensin eller diesel. Många ser också att det är mer hållbart – för miljön och för plånboken – att varsamt underhålla sin bil istället för att köpa en ny, med de stora klimatavtryck som tillverkningen orsakar.

Vi växte organiskt i alla marknader, trots effekter av en svagare konjunktur. Sammantaget ökade nettoomsättningen med 13 procent, organiskt var tillväxten 8 procent. Utmaningar märks framför allt i Polen, Baltikum och Danmark, medan marknadsutvecklingen i Sverige, Norge och Finland var bättre.

Ökat rörelseresultat enligt plan
MEKO har under lång tid vuxit med god lönsamhet, vilket är grunden i vår strategi. Planenligt fortsätter rörelseresultatet att förbättras. Det gäller även justerat för den fastighetsförsäljning vi genomfört i Danmark och som påverkat rörelseresultatet positivt med 37 miljoner kronor i kvartalet.

Den justerade rörelsemarginalen ligger däremot något under nivån för motsvarande kvartal förra året. En del kan förklaras av att våra prisjusteringar inte helt kompenserar för högre inköpspriser och ogynnsamma valutakurser. Men vi vill mer, och kommer nu att vidta ytterligare, offensiva åtgärder utöver de vi redan genomfört i bland annat Norge och Danmark.

Initiativ för ett starkare och mer lönsamt MEKO
Hela företaget ökar nu takten i ett initiativ som vi kallar ”Building a stronger MEKO”. Initiativet kommer att innehålla både effektiviseringar, kostnadsbesparingar och strategiska investeringar. Sammantaget ska detta ge tydliga och långsiktiga effekter på vår justerade rörelsemarginal.

Vi kommer att återkomma med detaljer kring detta initiativ, som är prioriterat för oss. Det yttersta målet är tydligt: Att öka MEKOs lönsamhet och vårt försprång på den oberoende fordonseftermarknaden i norra Europa – och samtidigt leda branschens omställning mot ökad hållbarhet.

Starkt kassaflöde och lägre skuldsättning
Vi levererade ett starkt kassaflöde i kvartalet, vilket bidrog till att vår finansiella ställning fortsatte att stärkas. Vid utgången av kvartalet hade skuldsättningsgraden sjunkit till 2,6 gånger vilket är inom målintervallet på 2 - 3 gånger. Detta ger oss både trygghet och handlingsfrihet.

Som norra Europas marknadsledare har vi en stark position, men även goda förutsättningar att stärka den ytterligare. Jag vill också passa på att tacka alla våra medarbetare för fint utfört arbete under det tredje kvartalet.

Pehr Oscarson
Vd och koncernchef

Denna information är sådan information som MEKO AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 november 2023 klockan 07:30. Delårsrapporten publiceras på svenska och engelska. Den svenska versionen utgör originalversion och har översatts till engelska.