Mekonomen Group etablerar gymnasieutbildning för fordonsmekaniker

Som ett led i att trygga framtida försörjning av mekaniker inom Mekonomen Group etablerar koncernen en egen gymnasieutbildning tillsammans med skolaktören Lärande i Sverige AB som idag driver Realgymnasiet i Sverige med tillstånd för att driva fordonsprogram. Lansering av programmet planeras till hösten 2017 i Stockholm och Lund.

Yrkesutbildningen för mekaniker behöver moderniseras för att möta kompetenskraven i dagens verkstäder. Mekonomen Group utvecklar därför en gymnasieutbildning, Promeister-programmet, inom koncernens befintliga utbildningscenter ProMeister Academy tillsammans med Realgymnasiet. Programmets innehåll baseras på resultatet av behovsanalyser som utförts i ett stort antal moderna verkstäder. Målet med utbildningen är att förbereda eleverna bättre för mekanikeryrket utifrån elevens individuella förutsättningar. Programmet kommer att omfatta en större mängd arbetsförlagt lärande (APL) med möjlighet till gymnasial lärlingsutbildning.

”Fordonsmekaniker är ett framtidsyrke där det inom några år kommer att vara en stor brist på utbildad kompetens. Att höja kvaliteten på fordonsutbildningen gynnar verkstäderna som idag lägger stora resurser på att lära upp mekaniker med bristande kompetens. Det gynnar också de blivande mekanikerna som snabbare kommer vidare i sin karriär och inte minst bilägarna ”, säger Petra Bendelin, VD i Mekonomen Groups bolag ProMeister Solutions med ansvar för verkstadserbjudanden.

Behovet av mekaniker ökar i verkstäderna samtidigt som intresset för mekanikeryrket minskar och färre examineras i de befintliga gymnasieskolorna. Anställningsbarheten för de mekaniker som examineras från gymnasieskolorna är i vissa fall låg på grund av bristande kompetens. Inom några år bedömer Mekonomen Group att de kommer att behöva 500 mekaniker och att hela verkstadsbranschen behöver 5000 nya medarbetare.

”Det är fantastiskt att kunna erbjuda en kvalitativ fordonsutbildning i samarbete med Mekonomen Group. Det innebär att vi slår ihop kunskaper från fordonsbranschen men vår erfarenhet inom gymnasieskola, något som gynnar både framtidens elever och Sveriges verkstäder”, säger Jan Vikström som är grundare av Lärande i Sverige AB.

Petra Bendelin, VD ProMeister Solutions
Telefon: 070-424 99 19 E-post: petra.bendelin@promeister.com