• MEKO/

Mekonomen Group finalist till Retail Awards – Årets logistiksatsning

Mekonomen Groups kraftfulla logistiksatsning i Sverige är en av finalisterna att vinna Retail Awards i kategorin årets logistiksatsning, som delas ut den 20 oktober 2021.

Sammanslagningen av Mekonomen Groups två logistikorganisationer och centrallager i Sverige inleddes under 2016 som en del av arbetet med att utvinna synergier efter det framgångsrika förvärvet av MECA Scandinavia några år tidigare. Det nya gemensamma centrallagret i Strängnäs byggdes om och utökades med en automationslösning för plock och pack parallellt med att ett nytt arbetssätt implementerades. Under slutet av 2020 genomfördes de slutliga transformationerna genom att MECAs varuförsörjning flyttades till det nya lagret och projektet Bileko Car Parts var implementerat och färdigställt fullt ut, med mycket goda resultat.

”Idag hanteras cirka 75 procent av alla orderrader genom vår automationslösning. Sammanslagningen och automationen har bidragit till att vi skapat en bättre tillgänglighet för våra kunder. Vi har idag har drygt 80.000 artiklar lagerlagda i vårt centrallager och genom cross-docking möjliggör vi konsoliderade leveranser till våra kunder av långt flera artiklar. Vi har också höjt kvaliteten i termer av minskade felplock och skapat bra och skalbara förutsättningar för att göra ytterligare förbättringar framöver”, säger Christofer Kohn, vd för Bileko Car Parts som utgör grossistbolaget i Mekonomen Groups affärsområde MECA/Mekonomen.

Bolaget tar nu nästa steg i att optimera verksamheten genom fokus på transporter och dess miljöpåverkan.

”Mobilitet är en pelare i samhället där vi spelar en nyckelroll som möjliggörare av mobilitet och att skapa lokal och regional tillgänglighet även i framtiden. Vi har historiskt fokuserat mycket på optimering och att minimera miljöpåverkan av våra leveranser från centrallager ut till butiksled. Vi har nu bra förutsättningar för att fokusera ännu mer även på sista milen-leveranser”, fortsätter Christofer Kohn,

För ytterligare information kontakta:

Christofer Kohn, vd för Bileko Car Parts
Telefon: +46 (0)8 464 00 00, E-post: christofer.kohn@mekonomengroup.com