Mekonomens förvärv av Meca Scandinavia har genomförts

Mekonomens förvärv av Meca Scandinavia har genomförts

Mekonomens förvärv av bildelskedjan Meca har nu genomförts, efter att det norska Konkurransetilsynet godkände förvärvet den 22 maj. Som ett led i genomförandet har också slutligt beslut fattats om nyemission av 3 086 882 aktier, i enlighet med vad som tidigare kommunicerats.

”- Det är positivt att vi kunde genomföra förvärvet så snart efter att vi erhöll godkännande. Affären är bra för både Mecas och Mekonomens kunder, medarbetare och ägare. Inte minst möjliggör förvärvet att vi kan hålla en ännu attraktivare prisbild till konsumenter i framtiden, som en effekt av de synergier som förvärvet kommer att ge. ”, sägerHåkan Lundstedt, vd och koncernchef Mekonomen

Mekonomen ingick avtal om förvärv av Meca den 12 oktober 2011. Meca är en välkänd bildelskedja med god ställning i Sverige och Norge. Mekonomen och Meca kommer att drivas vidare som separata bolag med befintliga varumärken.

För ytterligare information, kontakta:

Håkan Lundstedt, VD och koncernchef i Mekonomen AB.
Telefon: +46 (0) 8-464 00 00.

Per Hedblom, CFO Mekonomen AB.
Telefon: +46 (0) 8-464 00 00.

Mekonomen AB (publ). Org. nr: 556392-1971, Box 6077, 141 06 Kungens Kurva. Telefon: +46 (0) 8-464 00 00. Fax: +46 (0) 8-464 00 66.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Mekonomen ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.Informationen lämnades för offentliggörande den 23 maj 2012.

Mekonomen gör BilLivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bildelskedja med egen grossistverk­samhet, mer än 300 butiker och mer än 1700 verkstäder vilka arbetar under Mekonomens varumärken.