Mekonomen Company fortsätter och utökar lyckad glasturné

Över 13 000 rutbyten skulle kunna undvikas varje år enligt beräkningar från Mekonomen Company. Detta är en av anledningarna till varför Sveriges största verkstadskoncern fortsätter sin omfattande utbildningsturné för att rulla ut den nya bilglastjänsten runt om i landet. I takt med att utbildningen genomförs kommer man med varumärkena MECA och Mekonomen kunna erbjuda reparation av glasrutor och rutbyte på över 400 verkstäder över hela landet.

”Under vecka 17 kommer den mobila utbildningen att besöka Malmö och då stå uppställd vid Mekonomen Companys huvudkontor i Fosie. I vecka 18 står Kalmar på tur och i vecka 19 är det dags för Jönköping”, säger Stefan Andersson, operativ chef på ProMeister.

Mekonomen Company-koncernen tar varje år hand om 1 miljon bilar, varav 150 000 har någon form av glasskada. Genom att proaktivt upptäcka skadade glas kan man åtgärda dem och undvika att behöva byta ut hela glasrutan. Uppskattningsvis kan så många som 70% av skadade rutor repareras. Det skulle spara 13 500 rutor per år. Förutom färre verkstadsbesök och nöjdare kunder innebär det också att 600 ton CO2 sparas varje år och en kostnadsbesparing på 54 miljoner kronor.

”Vi kommer utbilda över 400 verkstäder så att de får rätt kompetens och kan bli certifierade. Fördelarna är många för verkstäderna, att kunna identifiera och reparera glasskador på bilar som redan finns i deras verkstad är en verklig win-win”, säger Stefan Andersson, operativ chef på ProMeister.

Med den nya glastjänsten vill man underlätta för bilföraren genom att bland annat ha tecknade avtal med försäkringsbolag så bilföraren enbart behöver ha kontakt med verkstaden. Med den nya satsningen vill Mekonomen Company befästa sin position som Sveriges största och mest heltäckande verkstadskoncern.

Glasmarknaden i Sverige har ökat de senaste åren, en utveckling som med all sannolikhet kommer att fortsätta. Dels beror det på att bilrutor blir större och tunnare. Dels på att antalet körda mil ökar samtidigt som användningen av grus på vägarna ökar.

För frågor, vänligen kontakta:

Stefan Andersson
Operativ chef ProMeister
E-post: stefan.andersson@promeister.com

Jennie Edling
PR & kommunikationsansvarig
E-post: jennie.edling@mekonomencompany.se

Mekonomen Company är det svenska ägarbolaget till över 14 varumärken med koppling till verkstads- och fordonsbranschen, bland annat varumärkena Mekonomen, MECA, Speedy och ProMeister. Mekonomen Companys varumärken bildar tillsammans Sveriges största verkstadskedja med över 1000 anslutna verkstäder och cirka 200 butiker och expresslager från norr till söder. Mekonomen Company är i sin tur ett dotterbolag till MEKO AB som består av norra Europas ledande bilservicekedjor med över 3600 verkstäder och 470 butiker.

Över 13 000 rutbyten skulle kunna undvikas varje år enligt beräkningar från Mekonomen Company. Detta är en av anledningarna till varför Sveriges största verkstadskoncern fortsätter sin omfattande utbildningsturné för att rulla ut den nya bilglastjänsten runt om i landet. För utbildningarna anlitas Mekonomen Companys eget utbildningsbolag ProMeister för att utbilda lokala verkstäder i rätt kompetens inom kalibrering, reparation, rutbyte och administration. När utbildningsturnén är klar kommer 848 fordonstekniker att kunna erbjuda stenskottsreparationer och 120 fordonstekniker kommer att helt kunna byta rutor.

Under vecka 17 kommer den mobila utbildningen att besöka Malmö och då stå uppställd vid Mekonomen Companys huvudkontor i Fosie. I vecka 18 står Kalmar på tur och i vecka 19 är det dags för Jönköping.
Stefan Andersson, operativ chef på ProMeister