Årets julklappar till bilen: rekond och service i topp

Bilrekond, service och nya däck står högst upp på önskelistan när svenska bilägare listar favoritjulklapparna till bilen. I botten på listan finns prylar som bilstereo, billarm och egendesignad registreringsskylt, bland annat. Det visar en ny undersökning som Novus gjort bland över 1 000 bilägare, på uppdrag av Mekonomen.

– När man ser listan blir det uppenbart att svenska bilägare just nu inte unnar sig någon lyx. Det är grundläggande saker till bilen man vill ha. Det där lilla extra får vänta. På det sättet speglar önskelistan omvärldsläget väldigt tydligt. Man är inte i lika stor grad intresserad av att styla bilen med nya fälgar, ny lackering eller en egen registreringsskylt, säger Susanna Carlander Grafström, marknadschef på Mekonomen Company.

Fälgar till män och däckbyte till kvinnor
Bilägarnas önskelista skiljer sig i vissa fall åt mellan män och kvinnor. 16% av kvinnliga bilägare önskar sig däckbyte inklusive däckhotell, medan motsvarande siffra bland männen är 9%. Männen å andra sidan önskar sig fälgar – 7% av de svarande männen uppger detta jämfört med bara 2% av kvinnorna.

Billarm, doftgran och rattmuff i botten
I botten på listan finns billarm, samt olika accessoarer till bilen som till exempel doftgran, rattmuff och egendesignad registreringsskylt. Också laddbox till elbilen finns med bland de minst önskade klapparna i jul, något som bara 3% av bilägarna önskar sig. Trots att andelen elbilar på vägarna växer snabbt är det fortfarande bara 11% som har en laddbar bil, och enbart hälften av dem är rena elbilar, enligt elbilststatistik.se.

– I botten ser vi även takboxar och taktält, vilket kanske också speglar den ekonomiska situationen för många bilägare. En annan förklaring är att bilägarna inte vill äga dessa skrymmande produkter utan istället väljer att hyra dem när behovet uppstår, säger Susanna Carlander Grafström.

Ökat intresse för bilvård under 2023
Intresset för bilvård har vuxit under 2023 och bland de produkter i kategorin bilvård som sålt mest på mekonomen.se hittar vi följande produkter:

1. Fälgrengöring
  2. Rostlösare/Rostomvandlare
  3. Bromsrengöring

– Det är tydligt att bilvård blivit allt mer populärt. Kanske är det för att bilägarna inser vinningen i att ta hand om sin bil, man kan ju på så vis bibehålla bilens värde över tid. Eller så tycker man helt enkelt att det är roligt med en fin bil, säger Gustav Fredin, e-handelsansvarig på Mekonomen.

Svenska bilägares önskelistas 2023:

Bilrekonditionering (omfattande biltvätt) 33%
Rattmuff 1%
Doftgran 1%
Billarm 1%

Topplista över produkter i kategorin bilvård på mekonomen.se:

1. Fälgrengöring
  2. Rostlösare/Rostomvandlare
  3. Bromsrengöring
  4. Strålkastarpolering
  5. Dieselpartikelfilterrengöring
  6. Insektsborttagare
  7. Silikonstift
  8. Glasrengöring/Stenskottslagning

Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Totalt intervjuades 1227 personer mellan 18-84 år, under perioden 17-23 november 2023.

För frågor från media, vänligen kontakta:

Jennie Edling
PR & kommunikationsansvarig
E-post: jennie.edling@mekonomencompany.se

Mekonomen gör billivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Mekonomen är en del av koncernen Meko AB (tidigare Mekonomen Group), Nordens ledande bilservicekedja med egen grossistverksamhet, butiker och verkstäder.

Snabbfakta

Svenska bilägares önskelista julen 2023 är återhållsam och speglar det ekonomiska läget. Var tredje bilägare önskar sig bilrekonditionering (en omfattande biltvätt) samt bilservice/betalt serviceavtal för ett år, vilket gör att de båda hamnar på en delad förstaplats. På tredjeplats hittar vi nya vinter- eller sommardäck, som 26% av bilägarna önskar sig. Det visar en ny undersökning som Novus gjort bland över 1 000 bilägare, på uppdrag av Mekonomen.

Citat

När man ser listan blir det uppenbart att svenska bilägare just nu inte unnar sig någon lyx. Det är grundläggande saker till bilen man vill ha. Det där lilla extra får vänta. På det sättet speglar önskelistan omvärldsläget väldigt tydligt. Man är inte i lika stor grad intresserad av att styla bilen med nya fälgar, ny lackering eller en egen registreringsskylt.
Susanna Carlander Grafström, marknadschef på Mekonomen Company
Det är tydligt att bilvård blivit allt mer populärt. Kanske är det för att bilägarna inser vinningen i att ta hand om sin bil, man kan ju på så vis bibehålla bilens värde över tid. Eller så tycker man helt enkelt att det är roligt med en fin bil.
Gustav Fredin, e-handelsansvarig på Mekonomen