Högsäsong för stenskott: expertens bästa tips för att undvika skador på bilen

Just nu är det högsäsong för stenskott på svenska vägar. Glasskador som till exempel stenskott är den vanligaste typen av fordonsskador. Men även om det kan vara svårt att helt undvika skador på vindrutan finns det saker bilägare kan göra för att minimera risken att drabbas. Bilexperten Magnus Blommé, på verkstadskedjan Mekonomen, ger här sina bästa tips.

– Under vårmånaderna är risken för glasskador extra stor. På torrt, grusigt underlag, när de flesta fortfarande har vinterdäcken på, är det lätt att småsten fastnar och skjuts iväg från däcken, med glasskador på framrutor och lyktor som följd, säger Magnus Blommé, bilexpert på Mekonomen.

Glasskador som till exempel stenskott är den vanligaste typen av fordonsskador. Enligt de senaste siffrorna från Svensk Försäkring rapporterades 457 373 glasskador totalt under 2020. Det motsvarade 55 procent av alla anmälda skador på personbilar det året.

Uppskattningsvis kan så många som 70 procent av skadade rutor repareras. Idag ligger andelen på 30 procent.  Att byta ut en ruta ger ett koldioxidutsläpp på ungefär 44 kilo medan en reparation knappt genererar något utsläpp alls. Och det finns även pengar att spara för bilägaren. En typisk självrisk för att byta vindrutan är cirka 1 500 kronor att jämföra med cirka 200 kronor för en reparation.

– Genom att proaktivt upptäcka skadade glas kan man åtgärda dem och undvika att behöva byta ut hela glasrutan. Bara på våra verkstäder ser vi en möjlighet att spara 13 500 rutor per år, genom att vi tidigt kan åtgärda skador på vindrutan på bilar som är inne på service. Förutom färre verkstadsbesök och nöjdare kunder innebär det också att 600 ton koldioxid sparas varje år och en kostnadsbesparing på 54 miljoner kronor, säger Magnus Blommé.

Här är bilexperten Magnus Blommés bästa tips för att undvika stenskott:

1. Håll avstånd. Att hålla avstånd till fordonet framför är det enskilt viktigaste du som bilist kan göra för att minska risken för stenskott på din vindruta.
  2. Montera stänkskärmar: Stänkskärmar är ett effektivt sätt att förhindra stenskott på både din egen och bakomvarande bilar, men dessvärre saknar många nya bilar ofta stänkskärmar. Så vill du bidra till färre stenskott i trafiken och skydda din egen bil är det värt att överväga stänkskärmar.
  3. Uppmärksamma varningsskyltar för stenskott. På dessa sträckor kan det handla om tillfälligt spill av grus på vägen eller vid vägarbeten. Här är det extra viktigt att tänka på att hålla avstånd för att undvika stenskott.
  4. Håll koll på vägens beläggning och kvalitet. En beläggning med många så kallade potthål riskerar att släppa ifrån sig material som i sin tur kan flyga upp på din bil och skapa stenskott.
  5. Undvik att ligga bakom riskfordon. Lastbilar som är lastade med jord och grus får allt för ofta material på fel ställen som lämmar och skärmar som sedan åker av längs vägarna. Samma sak med lastbilar lastade med entreprenadmaskiner.
  6. Sätt på stenskottsplåster. Om du ändå skulle råkar ut för ett stenskott bör du täcka över med ett stenskottsplåster så snart som möjligt. Risken är annars att det tränger in fukt och smuts i glaset som kan göra att glaset spricker, något du kan undvika med hjälp av ett stenskottsplåster. Dessutom blir chanserna för en bra lagning bättre.
  7. Laga skadan så snart som möjligt. Desto längre tiden går desto högre risk är det att vindrutan spricker och blir en större skada än vad den från början var. Något som i längden även blir mycket dyrare att reparera än ett litet stenskott.

För frågor från media, vänligen kontakta:

Daniel Wahlström

E-post: daniel.wahlstrom@primegroup.com

Jennie Edling
PR & kommunikationsansvarig
E-post: jennie.edling@mekonomencompany.se

Om Mekonomen
Mekonomen gör billivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Mekonomen är en del av koncernen Meko AB (tidigare Mekonomen Group), Nordens ledande bilservicekedja med egen grossistverksamhet, butiker och verkstäder.

Snabbfakta

Just nu är det högsäsong för stenskott på svenska vägar. Glasskador som till exempel stenskott är den vanligaste typen av fordonsskador. Bilexperten Magnus Blommé, på verkstadskedjan Mekonomen, ger här sina bästa tips för hur man kan minska risken för stenskott. Magnus har över 20 års erfarenhet från olika rollen inom verkstadsbranschen och är dessutom en sann bilfantast.

Citat

Under vårmånaderna är risken för glasskador extra stor. På torrt, grusigt underlag, när de flesta fortfarande har vinterdäcken på, är det lätt att småsten fastnar och skjuts iväg från däcken, med glasskador på framrutor och lyktor som följd.
Magnus Blommé, bilexpert på Mekonomen