• Mekonomen/

Mekonomen har fokus på reparationer av glasrutor – satsar med utbildning för anslutna verkstäder

Sveriges största verkstadskedja, Mekonomen Bilverkstad, kommer under 2023 att erbjuda reparation av glasrutor och rutbyte i sina verkstäder. För att rulla ut den nya bilglastjänsten pågår en utbildningsturné i ProMeisters* regi där verkstäder runt om i landet kommer kunna besöka utbildningen på 26 orter under 2023.

Genom att proaktivt upptäcka skadade glas i samband med service eller annan reparation, kommer Mekonomen kunna åtgärda rutorna och på så vis undvika att behöva byta ut hela glasrutor.

– Med Mekonomens nya glastjänst blir det både enklare och billigare för kunderna genom att vi kan upptäcka skador och laga dem innan det är för sent. Nu befäster vi verkligen vår position som Sveriges största verkstadskedja, säger Madeleine Westerling, Kedjechef Mekonomen Bilverkstad.

För utbildningen i glasreparationer kommer totalt 26 orter besökas under 20 veckor. För glasbyten kommer utbildningar under våren att hållas i Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå. De båda utbildningarna sköts av ProMeister* som kommer att säkerställa att lokala verkstäder får rätt kompetens inom kalibrering, reparation, rutbyte och administration.

– Intresset har varit stort. Det är många verkstäder som ser fördelarna med att också kunna identifiera och reparera glasskador på bilar som redan finns i deras verkstad, säger Stefan Andersson, operativ chef på ProMeister.

– För att underlätta för bilföraren har vi avtal med försäkringsbolag så bilföraren enbart behöver ha kontakt med oss. Gå in på mekonomen.se för mer information, säger Madeleine Westerling.

*ProMeister fokuserar bland annat på utbildning och ingår tillsammans med Mekonomen i den Svenska koncernen Mekonomen Company.