Mekonomen slår samman sina butiker i Östersund för ökat kunderbjudande

Mekonomen har under 2024 fortsatt stort fokus på att förbättra sitt kunderbjudande. Kedjan kommer under andra kvartalet 2024 att optimera sina butiker i Östersund och kommer slå ihop de två butikerna för att fortsatt finnas i lokalerna för Mekonomen Mega på Arenavägen 2 i Östersund. Initiativet grundas i en optimerad kundupplevelse, bland annat genom ett breddat lager, utökat produktutbud och samlad kompetens.

Mekonomens butikskoncept finns representerat på över 100 platser runt om i landet och butikerna tillhandahåller bil- och fordonsrelaterade produkter till bilägare men också ett brett produktutbud till verkstadskunderna.

– Förutom att vi dubblar vårt lager kommer vi även att erbjuda våra verkstadskunder ett mer driftsäkert leveransförfarande. Vi kommer även att få en högre bemanning, säger Jens Boberg, regional försäljningschef Mekonomen.

I samband med sammanslagningen har man haft fokus på att förbättra lagersystemet för att förenkla både logistiken och driftsäkra produkthanteringen för att förbättra erbjudandet mot både verkstadskunder och bilägare.

Idag försörjer Mekonomen i Östersund verkstäderna i, och runt Östersund med reservdelar och produkter kopplat till bilen, något man fortsatt också kommer göra.

– Sammanslagningen innebär alltså ingen förändring i verkstädernas rutiner, det är utbudet och tillgängligheten som avsevärt kommer att förbättrats. Vårt mål är självklart att framledes fortsätta att utveckla vårt erbjudande, både mot våra verkstadskunder och bilägare, säger Jens Boberg.

Mekonomen är en del av Mekonomen Company, det svenska ägarbolaget till över 14 varumärken med koppling till verkstads– och fordonsbranschen. Varumärkena bildar tillsammans Sveriges största verkstadskedja med över 1000 anslutna verkstäder och cirka 200 butiker och expresslager från norr till söder.

Mekonomen Company är i sin tur ett dotterbolag till MEKO AB. MEKO, noterat på Nasdaq Stockholm, är norra Europas ledande aktör på den oberoende fordonseftermarknaden med närvaro på åtta marknader och över 4300 anslutna verkstäder.

För mer information, vänligen kontakta:

Jens Boberg
Regional Försäljningschef
jens.boberg@mekonomencompany.se

Mekonomen gör billivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Mekonomen är en del av Mekonomen Companys, Sveriges största verkstadskedja med över 1000 anslutna verkstäder och cirka 200 butiker och expresslager från norr till söder. Mekonomen Company är i sin tur ett dotterbolag till MEKO AB. MEKO, noterat på Nasdaq Stockholm, är norra Europas ledande aktör på den oberoende fordonseftermarknaden med närvaro på åtta marknader och över 4300 anslutna verkstäder.

Snabbfakta

Citat

Förutom att vi dubblar vårt lager kommer vi även att erbjuda våra verkstadskunder ett mer driftsäkert leveransförfarande. Vi kommer även att få en högre bemanning.
Jens Boberg, regional försäljningschef Mekonomen
Sammanslagningen innebär alltså ingen förändring i verkstädernas rutiner, det är utbudet och tillgängligheten som avsevärt kommer att förbättrats. Vårt mål är självklart att framledes fortsätta att utveckla vårt erbjudande, både mot våra verkstadskunder och bilägare.
Jens Boberg, regional försäljningschef Mekonomen