Så kan du undvika vattenskador på bilen - experten tipsar

Kraftigt regn har lett till stora översvämningar på flera håll i Sverige den senaste tiden. Förutom hus och vägar kan översvämningarna också ha stor påverkan på bilar. Även om vädrets makter är svåra att råda över finns det förebyggande åtgärder som kan minska risken för omfattande skador och farliga situationer. Det menar bilexperten Magnus Blommé, på verkstadskedjan Mekonomen.

Vindruta regn

Stora mängder nederbörd som de som vi har sett de senaste veckorna kan få allvarliga konsekvenser på bilar. Magnus Blommé, bilexpert på Mekonomen menar att det finns sätt att minimera skaderisken med ett par enkla knep.

– Står bilen illa till och den inte går att flytta kan det vara en bra idé att koppla från 12V-batteriet. Ett frånkopplat batteri minskar risken för galvaniska strömmar och därmed allvarliga skador på bilen. Det gäller framförallt fossildrivna bilar. Elbilar är lite mer komplicerade och inget som en privatperson ska mecka med, säger Magnus Blommé, bilexpert på Mekonomen.

Är man ute på vägarna efter att det har regnat mycket ska man undvik att köra igenom stora vattensamlingar om man är osäker på hur djupt det är. En bil klarar ofta vatten till mitten av hjulet, men det är ingen garanti för att bilen inte ska ta skada. Behöver man ändå köra igenom en stor vattensamling ska man köra sakta. Och i detta fallet innebär det krypfart. Kör man snabbt skapas ett tryck som kan göra att motorn tar in vatten eller att andra känslig delar tar skada

Gör rent avrinningsvägar
En annan viktig åtgärd som är lätt att glömma bort är att rensa dräneringssystemen både inuti och utanför bilen. Även om den största risken för vattenskador kommer från att bilen svämmar över av vatten underifrån, kan även stora vattenmängder ovanifrån ställa till problem.

– Man kan öppna huven och kolla så att avrinningsvägar är fria och rena från skräp. Det samlas lätt löv och annat som stoppar upp vilket kan leda till att det blir blött i kupén. Så här års samlas också mycket björkfrön på bilarna. Så ta för vana att se över lister, gummibälgar och dräneringsrör i samband med städning eller biltvätt. Detta gäller inte minst om du har en bil med taklucka eller en cabriolet, säger Magnus Blommé.

Men för att vara helt på den säkra sidan är det bäst om man kan flytta bilen.

– Har man sett tendenser att det brukar samlas vatten där man parkera kan det vara bra att överväga att flytta bilen till en säkrare plats, det vill säga en plats på högre höjd där vattnet inte samlas lika lätt, säger Magnus Blommé.

Bilexpertens bästa tips för att förebygga vattenskador på bilen:

• Undvika att köra genom stora vattensamlingar. Välj om möjligt en annan väg. En bil klarar vanligtvis vatten halvvägs upp till hjulet.
  • Måste du köra igenom en vattensamling, kör sakta. Kör du snabbt riskerar du inte bara vattenplaning du skapar också ett högt tryck som kan skjuta in vatten i till exempel motorn.
  • Rensa dräneringssystemen på bilen. Lister, gummibälgar och dräneringsrör kan lätt täppas till av barr och frön, vilket hindrar vattnet från att rinna ut och ökar risken för översvämningsskador.
  • Koppla från 12V-batteriet när bilen är parkerad. Då minskar du risken för allvarliga skador.

För frågor från media, vänligen kontakta:

Jennie Edling
PR & kommunikationsansvarig
E-post: jennie.edling@mekonomencompany.se

Mekonomen gör billivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Mekonomen är en del av koncernen Meko AB (tidigare Mekonomen Group), Nordens ledande bilservicekedja med egen grossistverksamhet, butiker och verkstäder.