Spara tusenlappar på bilen under årets fattigaste månad

Pressmeddelande 23 januari 2017

Många svenskar lägger onödigt mycket pengar på sin bil. En ny studie visar att det kostar ungefär 3,2 miljoner kronor att äga en bil genom livet. Men genom några enkla knep finns det flera sätt att spara in både hundralappar och tusenlappar på bilen.

Att vara bilägare kan bli en dyr historia. Det visar en ny brittisk undersökning gjord av ClickMechanic, där man utgått från att ett billiv som pågår under 63 år landar på en slutnota på 3,2 miljoner kronor. Enligt studien läggs mest pengar på bränsle, närmare bestämt 1,2 miljoner kronor. Även service och reparationer är en stor utgift, ungefär 600 000 kronor.

Efter jul och nyår gapar de flesta plånböcker tomma och bilreparationer och service är inget som prioriteras. Men det går att spara pengar genom några enkla tips.

- Näst efter tandläkaren är bilen det man helst inte vill prioritera att lägga pengar på. Vi får dagligen in bilar på våra verkstäder där ägaren hade kunnat lägga en mindre peng för att undvika stora och oväntade kostnader, säger Hanna Ekstrand, marknadschef på Mekonomen Group.

Genom att till exempel byta partikelfilter kan man undvika att motorn förstörs. När partikelfiltret ska bytas kan dock variera beroende på vilken bilmodell du har och hur många mil bilen har gått.
Vissa slarvar även med oljebytet, vilket leder till att kamkedjorna till slut förstörs.

Det finns även enkla knep att ta till vid själva körningen för att spara pengar. Genom att endast sänka farten något samt att planera sin körning kan bränslekostnaderna minskas rejält. Att regelbundet serva sin bil bidrar också till lägre förbrukning och minskar dessutom risken för dyra haverier.

- Det många inte tänker på är att man också kan höra av sig till olika verkstäder för att jämföra priser. Ibland skiljer det tusenlappar på samma reparation eller service beroende på vilken verkstad man vänder sig till. Att lägga en stund på research kan verkligen löna sig i slutändan, säger Hanna Ekstrand.

Åtta tips för att hålla nere dina bilkostnader:

1. Jämför verkstäder. Det kan skilja stora summor beroende på vilken verkstad du vänder dig till.
  2. Kör mjukt – spara bränsle. Föraren kan sänka bränsleförbrukningen med upp till 20 procent bara genom att köra smartare.
  3. Kör inte i onödan. Planera dina resor så att du till exempel gör flera ärenden på samma gång.
  4. Kolla däcktrycket. För lågt däcktryck kan innebära högre bränsleförbrukning och snabbare slitage. Tänk även på att inte ha för högt däcktryck.
  5. Serva bilen. En rätt servad bil drar ofta mindre bränsle. Andrahandsvärdet blir dessutom betydligt bättre.
  6. Utför nödvändiga reparationer. Struntar du i att laga något kan det ibland få följdeffekter med riktigt dyra haverier.
  7. Jämför bilförsäkringar. Erbjudanden från olika bolag kan skilja mycket i pris.
  8. Köp rätt bil. Välj inte en större bilmodell än du behöver.

Mekonomen har i januari och februari sista-minuten-priser där man får 20 % rabatt på arbetskostnaden, vilket kan innebära mer pengar över i plånboken. Man kan också välja att skjuta upp sin betalning fyra månader, för att slippa betala i början av året då plånboken ofta gapar tom efter julhelgen.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Gabriella Granholm, kommunikationsansvarig Mekonomen Group

Telefon: 08-464 00 00 eller 070-227 87 10
E-post: gabriella.granholm@mekonomengroup.com

Taggar:

Citat

- Det många inte tänker på är att man kan höra av sig till olika verkstäder för att jämföra priser. Ibland skiljer det tusenlappar på samma reparation eller service beroende på vilken verkstad man vänder sig till. Att lägga en stund på research kan verkligen löna sig i slutändan.
Hanna Ekstrand, marknadschef