Succé för nytt fordonsprogram i Lund – 10 nya platser i höst

I höstas startade Mekonomen Group i samarbete med Realgymnasiet en ny toppmodern utbildning för blivande bilmekaniker, varav en finns i Lund. Inför hösten 2018 utökas utbildningen med 10 nya platser, efter ökat intresse.

Sammanlagt 30 elever går nu det nya gymnasieprogrammet, ProMeister Fordon, som finns på två orter i Sverige sedan augusti 2017, Stockholm och Lund. I Lund kommer ytterligare tio nya elever till hösten att antas för att utbilda sig till framtidens bilmekaniker.

- Vi är såklart jätteglada att den nya mekanikerutbildningen visat sig vara så populär. Endast en av fem nyutexaminerade mekaniker har idag den kompetens som krävs för att arbeta i en modern verkstad. Det nya gymnasieprogrammet är skräddarsytt för att fungera som en språngbräda som leder till jobb direkt efter gymnasiet vilket vi tror många uppskattar, säger Petra Bendelin, vd för ProMeister Solutions på Mekonomen Group.

Eleverna på ProMeisters utbildning får en individuellt anpassad utbildning utifrån sina behov med en mix av teori, praktik och lärlingsutbildning.

- Målet är att utbilda bilmekaniker med en hög teknisk kompetens för de krav som dagens moderna bilar ställer, där i princip allt är automatiserat. Utmaningen är både att höja kvaliteten på samtliga av Sveriges fordonsprogram men också att attrahera fler killar och tjejer till mekanikeryrket, säger Petra Bendelin.

Fakta om utbildningen ProMeister:
Mekonomen Group (Mekonomen, MECA och ProMeister) driver i samarbete med Realgymnasiet programmet ProMeister Fordon. Programrådet består bland annat av representanter från Svensk Bilsport, Skolverket, Svensk Bilprovning, Motormagasinet, ProMeister Solutions, Meca och Mekonomen.

Om Fordons- och transportprogrammet (FT) generellt
Fordons- och transportprogrammet är ett av de största yrkesprogrammen med över 10 000 elever läsåret 2016/17, ungefär 83 procent av eleverna är män.

Andelen förstahandssökande till programmet har nu sjunkit två år i rad efter att ha ökat under flera års tid.

(Källa: Skolverket)

Datum för Gymnasieval 2018
Gymnasieval: sista ansökningsdag 15 februari
Preliminär antagning: klar 16 april
Omval: 19 april-15 maj
Slutlig antagning: klar 2 juli

Läs mer på:

För ytterligare information, kontakta gärna:
Gabriella Granholm, kommunikationsansvarig Mekonomen Group
Telefon: 08-464 00 00 eller 070-227 87 10
E-post: gabriella.granholm@mekonomengroup.com

Mekonomen gör billivet enklare genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bilservicekedja med egen grossistverk­samhet, butiker och verkstäder. Tillsammans med MECA och Sørensen og Balchen är vi en del av Mekonomen Group. www.mekonomen.se

Taggar:

Citat

Petra Bendelin, vd för ProMeister Solutions på Mekonomen Group.