• Mekonomen/

Sveriges största kedja inom biltillbehör, reservdelar och verkstad firar 50 år i branschen

Mekonomen har gått från att sälja avgassystem till bensinmackar i Stockholm till att bli Sveriges största verkstadskedja. Med en prisbelönt logistiklösning och en turné med elbilsutbildning samt en ny glastjänst som ritar om branschen är Mekonomen mer än bara en vanlig verkstadskedja. Och för Mekonomens vd är visionen tydligt: ”Oavsett om det gäller elbil, laga stenskott, göra service eller få guidning vid köp av takbox inför semestern så är vi bilförarens bästa kompis”, säger Johan Åström, vd på Mekonomen Company.

Så startade resan
År 1973 startade entreprenörerna Ingemar Fraim och Leif Möller företaget Bileko med en affärsidé om att bli bäst på service och sälja dåtidens mest efterfrågade bildel avgassystemet till bensinmackar i Stockholm. Bolaget bytte namn till Mekonomen 1996 och idag är Mekonomen Sveriges största verkstadskedja.

– Vi har ett enormt starkt varumärke i Mekonomen idag, något vi är otroligt stolta över och som har krävt mycket arbete. Målet till 2025 är att vi ska ha en omsättning på 2 miljarder, och vara etta på orten sett till våra konkurrenter. Detta gäller på alla orter där våra idag 115 butiker finns representerade runt om i Sverige, säger Mikael Svensson, försäljningschef på Mekonomen butik.

Löpande utbildningssatsning
Mekonomen rivstartar jubileumsåret med lanseringen av den nya glastjänsten där de flesta av kedjans cirka 400 verkstäder kommer kunna erbjuda bilägare stenskottsreparationer. Tjänsten rullas ut med en utbildningsturné under 20 veckor på 26 orter. Därmed befäster Mekonomen sin position som Sveriges mest heltäckande verkstadskoncern.

Idag är Mekonomen inte bara den största kedjan av bilverkstäder och tillhörande butiker utan har också utvecklats till ett ledande logistik- och e-handelsföretag där nästan alla ordrar från verkstäderna läggs digitalt. I centrum för den satsningen står det 33 000 kvadratmeter stora och automatiserade lagret i Strängnäs. Logistiksatsningen blev häromåret utsedd till Årets logistiklösning på Retail Awards.

Ett stort arbete läggs också på att utbilda och vidareutveckla både verkstäder och fordonsteknikerna som arbetar inom Mekonomen. Exempel på insatser är koncernens fyra gymnasieskolor som årligen examinerar över 60 nya fordonstekniker. Men också E+; utbildningsturnén i högvoltsteknologi där över 2 500 tekniker utbildats. Totalt har Mekonomen Company-koncernen idag 238 fordonsverkstäder med högvoltsutbildade tekniker.

– Vår logistiklösning och E+ turnén är exempel på hur vi utvecklar oss själva och branschen. Att vi dessutom har flest GBV anslutna verkstäder i Sverige, samt är otroligt starka på digitala bokningar, gör också att vi sticker ut. I allt vi gör vill vi göra det så enkelt som möjligt för bilägare och verkstäder, säger Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen.

Fleet-verkstäder, idag och imorgon
En stor satsning är också Mekonomen Fleet. Idag har man avtal med företag och organisationer som omfattar totalt 200 000 bilar som servas och repareras hos Mekonomen. För fleetverkstäder inom kedjan innebär det att man automatiskt får bilar till sig genom Mekonomens centrala avtal. Målsättningen här är att bli bilförarens enda och kompletta val, oavsett om det gäller företagsbilen eller den privata.

– Vi är bilförarens kompis när det kommer till allt som gäller bilen, oavsett om det är en el-, hybrid- eller fossildriven bil, så är alla välkomna. Under 2023 ska vi även utveckla vår Fleet-affär för att på så vis stärka vårt erbjudande ut mot bilägaren, säger Johan Åström, vd på Mekonomen Company.

Firar hela året
50-årsjubileet ska naturligtvis också firas. Firandet inleddes redan under Automässan med flera aktiviteter, lansering av nya tjänster som glasreparation och rutbyte och en stor fest för branschen på fredagskvällen.

– Denna pigga 50 åring står rustad för minst 50 nya aktiva år. Förutom en fortsatt lansering av vårt glaserbjudande så har vi redan stort fokus på vårt erbjudande kring elbil, vårt fleeterbjudande och digitala bokningar. Det kommer att firas både internt, hos våra butiker, på webben och verkstäder under året. Man är ju stolt över ett så fint varumärke som Mekonomen, och över våra fantastiska medarbetare, säger Johan Åström.