• Mekonomen/

Undersökning visar: majoriteten av svenska bilägare känner inte till viktig verkstadsmärkning

Undersökningen visar att det finns ett tydligt behov av att öka kunskapen om GBV bland bilägare. 64% av de tillfrågade bilägarna har inte hört talas om märkningen Godkänd Bilverkstad. Av dem som känner till GBV är kunskapen om vad märkningen innebär förhållandevis låg.

Verkstadskedjan Mekonomen är Godkänd Bilverkstad sedan 2022 och har sedan dess haft ett multisite-godkännande. Under 2023 kommer dessutom alla verkstäder att ha haft sina externa revisioner.

– Det är viktigt att man känner till Godkänd Bilverkstad, speciellt nu på sommaren när man kanske befinner sig långt ifrån sin vanliga bilverkstad. Samtliga av Mekonomens verkstäder är Godkänd Bilverkstad så lämnar man sin bil hos oss kan man vara trygg med att arbetet utförs på ett fackmannamässigt sätt och enligt de oberoende regelverk som gäller för GBV, säger Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen.

–  Att behöva lämna in bilen på verkstaden under semestern är aldrig roligt. Men väljer man en GBV-verkstad kan man i alla fall vara trygg med att arbetet blir utfört på ett korrekt och schysst sätt, säger Madeleine Westerling.

Hitta din verkstad på: mekonomen.se eller sök bland samtliga Godkänd Bilverkstad på: www.godkandbilverkstad.se

Verkstadens tips inför bilsemestern:

• Var det länge sedan du lämnade in bilen på service? Då kan det vara en god idé att göra det innan avresa. Om du är osäker på vilken bilverkstad du ska vända dig till, besök www.godkandbilverkstad.se eller leta efter den gröna symbolen Godkänd Bilverkstad för en trygg och säker service.
  • Dubbelkolla däckens skick. Är mönsterdjupet tillräckligt? Anpassa lufttrycket med hänsyn till hur mycket packning du har i bilen. Se även till att reservdäcket är välpumpat, vid eventuell punktering.
  • Kontrollera vätskenivåerna – framförallt kylarvätska, spolarvätska och motorolja. Håll koll på oljenivån under resan.
  • Bra sikt är A och O. Kontrollera bilens torkarblad.
  • Om du reser med en elbil finns ytterligare aspekter att ta hänsyn till. Planera din rutt med hänsyn till laddstolpar. Planera även din packning väl. Med en lättare packning räcker elen längre.
  • Packa rätt – även för passagerarnas magar. Är olyckan framme och ni fastnar i köer kan det vara en god idé att ha några extra flaskor vatten och mellanmål att tillgå.
  • Är packningen skrymmande och tung? Tänk då på att placera varningstriangel och eventuell reflexväst lättåtkomligt i bagageutrymmet – då slipper du packa ur ert bagage vid vägkanten om olyckan är framme.
  • Kontrollera så att du har en giltig assistansförsäkring för din bil, detta underlättar om olyckan skulle vara framme. Om du servat bilen hos Mekonomen ingår alltid fri assistansförsäkring i 12 månader, då ringer du: 0771-166 000 för att få hjälp.

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes av Norstat under vecka 14-15 och vecka 23, 2023. Totalt genomfördes 1425 onlineintervjuer med ett riksrepresentativt urval av respondenter mellan 18-69 år, som äger eller har tillgång till bil av årsmodell 2020 eller äldre.

För mer information, kontakta:

Madeleine Westerling
Kedjechef Mekonomen
E-post:
madeleine.westerling@mekonomen.se

Mekonomen gör billivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Mekonomen är en del av koncernen Meko AB (tidigare Mekonomen Group), Nordens ledande bilservicekedja med egen grossistverksamhet, butiker och verkstäder.

Snabbfakta

Nu på sommaren är det många som väljer att ta bilen på semestern. För de som planerar att ge sig ut på vägarna är det viktigt att ha koll på var man kan lämna in sin bil om olyckan är framme – oavsett var i landet man befinner sig. Men en ny undersökning som genomförts på uppdrag av Mekonomen visar att 2 av 3 bilägare inte känner till den oberoende branschstandarden Godkänd Bilverkstad (GBV) som ska hjälpa bilägare till ett tryggt verkstadsbesök. En Godkänd Bilverkstad följer alltid lagar, förordningar, miljökrav, systematiskt arbetsmiljöarbete samt Allmänna reklamationsnämndens beslut och gäller arbeten med fordon upp till 3,5 ton samt husbilar klass II upp till 5 ton.

Citat

Det är viktigt att man känner till Godkänd Bilverkstad, speciellt nu på sommaren när man kanske befinner sig långt ifrån sin vanliga bilverkstad. Samtliga av Mekonomens verkstäder är Godkänd Bilverkstad så lämnar man sin bil hos oss kan man vara trygg med att arbetet utförs på ett fackmannamässigt sätt och enligt de oberoende regelverk som gäller för GBV.
Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen.