Valberedningens förslag till styrelse i Mekonomen

Inför årsstämman den 2 maj 2019 föreslår valberedningen för Mekonomen Aktiebolag omval av styrelseledamöterna John S. Quinn, Eivor Andersson, Kenny Bräck, Joseph M. Holsten, Magnus Håkansson och Helena Skåntorp samt nyval av Arja Taaveniku.

Mekonomens valberedning har idag meddelat sitt förslag till styrelse inför bolagsstämman som hålls den 2 maj 2019. Utöver omval av John S. Quinn, Eivor Andersson, Kenny Bräck, Joseph M. Holsten, Magnus Håkansson och Helena Skåntorp, föreslår styrelsen Arja Taaveniku som ny styrelseledamot.

Arja Taaveniku är född 1968 och har haft ledande positioner inom IKEA Group internationellt och varit vd för Ikano Group i Luxemburg. Hon har nyligen lämnat Kingfisher Plc i Storbritannien där hon var medlem av koncernledningen under 3,5 år som Chief Offer och Supply Chain Officer. Arja har omfattande strategisk och operativ erfarenhet från att utveckla kundnytta i bolag, hantera omfattande värdekedjor och utnyttja skalfördelar, samt leda stora företagstransformationer. Arja har en Executive MBA-examen från Handelshögskolan i Stockholm.

Styrelseledamot Malin Persson har meddelat valberedningen att hon undanber sig omval vid årsstämman 2019.

”Vi är glada över att kunna föreslå Arja Taaveniku som styrelseledamot i Mekonomen. Vi tror att hennes internationella erfarenhet kombinerat med erfarenhet av inköp och utveckling av leverantörskedjan på ledningsnivå kommer att vara ett värdefullt komplement i Mekonomens styrelse. Vi vill också tacka Malin Persson för hennes värdefulla bidrag i Mekonomens styrelse de senaste fyra åren”, säger John S. Quinn, valberedningens ordförande.

John S. Quinn föreslås omväljas till styrelseordförande.

Valberedningens övriga förslag kommer att framgå av kallelsen till Mekonomens årsstämma.

Valberedningen utgörs av John Quinn, LKQ Corporation, valberedningens ordförande, Kristian Åkesson, Didner & Gerge Småbolagsfond, Arne Lööw, Fjärde AP-fonden samt Caroline Sjösten, Swedbank Robur Fonder. Mekonomens styrelseledamot, Helena Skåntorp, är adjungerad till valberedningen

Mekonomens årsstämma kommer att hållas torsdagen den 2 maj 2019 kl. 16.00 på Vasateatern, Vasagatan 19, i Stockholm.

För ytterligare information kontakta:

John S. Quinn, valberedningens ordförande
Telefon: +46 (0)8-464 00 00