Valberedningens förslag till styrelse i Mekonomen

Inför årsstämman den 7 maj 2021 föreslår valberedningen för Mekonomen Aktiebolag omval av styrelseledamöterna Eivor Andersson, Kenny Bräck, Joseph M. Holsten, Magnus Håkansson och Helena Skåntorp samt nyval av Robert Hanser och Michael Løve. Robert Hanser föreslås väljas till styrelseordförande.

Robert M. Hanser, född 1953, är europeisk styrelseledamot i LKQ Corporation sedan 2015. Robert har dessförinnan haft flertalet uppdrag inom det tyska multinationella teknik- och elektronikföretaget Robert Bosch GmbH, däribland VD för Bosch i Storbritannien, Direktör för Automotive Original Equipment och VD för Automotive Aftermarket Division.

Michael Løve, född 1974, är Group CEO för det internationella livsmedelsföretaget Netto med butiker i Danmark, Polen och Tyskland. Michael har dessförinnan varit CEO för hem- och bygghandelsföretaget B&Q i Storbritannien, Chief Operating Officer för Coop Danmark och Chief Operating Officer för Copenhagen Airports. Michael har en bred erfarenhet från detaljhandel på de danska och polska marknaderna.

Styrelsens ordförande John S. Quinn samt styrelseledamot Arja Taaveniku har meddelat valberedningen att de undanber sig omval vid årsstämman 2021.

Valberedningen utgörs av John Quinn, LKQ Corporation, valberedningens ordförande, Arne Lööw, Fjärde AP-fonden, Kristian Åkesson, Didner & Gerge Fonder samt Caroline Sjösten, Swedbank Robur Fonder. Mekonomens styrelseledamot, Helena Skåntorp, är adjungerad till valberedningen.

Mekonomens årsstämma hålls torsdagen den 7 maj 2021. Till följd av covid-19 kommer stämman att hållas via poströstning. Valberedningens övriga förslag kommer att framgå av kallelsen till årsstämman.

För ytterligare information kontakta:

John S. Quinn, valberedningens ordförande
Telefon: +46 (0)8-464 00 00