MSAB DELÅRSRAPPORT JANUARI - JUNI 2008

MELKER SCHÖRLING AB (PUBL.) ORG NR 556560-5309

- DEN 30 JUNI 2008 UPPGICK SUBSTANSVÄRDET PER AKTIE TILL 106 KR (120 KR DEN 31 DECEMBER 2007)

- SUBSTANSVÄRDET PER AKTIE DEN 20 AUGUSTI I ÅR VAR 103 KR

- RESULTAT PER AKTIE VAR -13,06 KR (17,59)

BÖRSINTRODUKTION AV HEXPOL
Under juni månad har Hexagon delat ut Hexpol till sina aktieägare. I och med denna börsintroduktion blir MSAB huvudägare till ytterligare ett intressant företag. Vi har dessutom passat på att öka vår ägarandel sedan introduktionen och har per den 30 juni 25,3 % av kapitalet och 46,7 % av rösterna.

INVESTERINGARNA I EXISTERANDE INNEHAV PÅ 1 850 MKR
Den pågående oron på världens börser har skapat köptillfällen. Vi har sett intressanta värderingar i ett antal bolag som vi känner väl och har under perioden investerat för 1 850 Mkr i våra existerande bolag. Det totala beloppet är fördelat på Hexagon 1 577 Mkr, Securitas 176 Mkr, Niscayah 74 Mkr och Hexpol 23 Mkr. MSAB har därmed ökat sitt innehav i Hexagon från 23,4 % till 29,3% i ägarandel. I Securitas från 4,7 % till 5,3 % och i Niscayah från 4,5 % till 5,8 %. Efter rapportperiodens slut har aktier för ytterligare 46 Mkr förvärvats, fördelat på 25 Mkr i Niscayah och 21 Mkr i Hexpol.

SUBSTANSVÄRDE UTVECKLING
Börsutvecklingen har påverkat MSABs substansvärde vilket ledde till en minskning av substansvärdet per aktie under första halvåret med 12 %. Denna siffra skall jämföras med börsens totala nedgång med 22 %. Sedan september 2006, då bolaget upptogs för handel på First North listan har MSABs substansvärde ökat med 14 % till 30 juni 2008, under samma tid har börsens index (OMXSPI) sjunkit med 14 %.

UTVECKLING I INNEHAVEN
Den organiska tillväxten i de bolag som ingår i MSABs portfölj har under perioden varit 13 %* om man räknar det vägda genomsnittet. EBIT har under samma period vuxit med 17 %* i jämförelse med samma period föregående år.

Ulrik Svensson

* Exkluderar Bong Ljungdahl som ännu ej har lämnat halvårsrapport för 2008