Lars Ohlys bröstpump är veckans nätsnackis

Report this content

Lars Ohlys besked om bröstpump som lösningen på eventuella amningsproblem vid lika delad föräldraledighet är en glödhet snackis på sociala medier som bloggar, Facebook och Twitter. Det visar en undersökning från analystjänsten Meltwater Buzz, som även avslöjar att Sverigedemokraterna är det tredje största partiet i sociala medier.

”Sverigedemokraterna är ett parti som väcker känslor och debatt. Det speglas på ett helt annat sätt i sociala medier än i traditionella medier. Varför Piratpartiet diskuteras så flitigt på nätet kan ha att göra med att deras anhängare förmodligen är mycket nätaktiva”, säger Niklas de Besche, VD Meltwater Buzz.

Undersökningen har även granskat hur ofta partiledarna diskuteras i sociala medier. Här leder stadsminister Fredrik Reinfeldt knappt framför oppositionsledaren Mona Sahlin.

”Skrällen bland partiledarna stod Lars Ohly för när han började tala om bröstpumpen i SVT:s partiledarutfrågning i söndags. Uttalandet tog oöverträffad skruv och har resulterat i hundratals inlägg på diskussionsforum, bloggar och mikrobloggar. Faktum är att Lars Ohly ända sedan uttalandet i söndags kväll är den mest förekommande partiledaren i sociala medier”, säger Niklas de Besche.

Meltwater Buzz är ett analys- och mediebevakningsverktyg som bevakar över 200 miljoner bloggar, diskussionsforum, mikrobloggar, sociala nätverk och foto- och videodelningssajter.

Kontakt: Niklas de Besche, VD Meltwater Buzz Niklas.debesche@meltwater.com Tel: 070 444 68 04