Varannan svensk stressar över jobbet

Report this content

Stressrelaterad psykisk ohälsa blir allt mer vanligt i Sverige. Hela sex av tio stressar en till flera gånger i veckan. Den främsta orsaken är jobb och studier. Det visar en ny undersökning från Mendly, framtagen i samband den stressfria dagen som infaller den 28 maj 2019. Ekonomi och relationer oroar också svenskarna i hög utsträckning. Endast fem procent svarar att de aldrig upplever någon stress.

Den stressfria dagen instiftades för att belysa och förbygga de negativa effekter som följer med en stressig livsstil. Enligt Mendlys nya undersökning, utförd av Ipsos Norm, stressar 65 procent av svenskarna en till flera gånger i veckan. Det svenskarna stressar upp sig allra mest över är jobb och studier, det svarar varannan person i undersökningen.

– Hög arbetsbelastning, konflikter och dålig återhämtning är faktorer som ofta leder till stress på jobbet. Många brottas även med att dra en tydlig gräns mellan jobb och fritid och det kan vara svårt att stänga av tankar som präglas av morgondagens uppgifter, säger Adriano C. Marino, legitimerad psykoterapeut och chefsterapeut på Mendly.

Den näst vanligaste orsaken till stress är oro över pengar. Undersökningen visar nämligen att tre av tio svenskar stressar över deras ekonomiska situation. Därefter följer relationer, något som var fjärde angivit som orsak. Endast fem procent uppger att de aldrig känner sig stressade.

Ungas stress
Det är främst de mellan 18 och 30 år som oroar sig över jobb och studier. Hela 63 procent i den unga åldersgruppen uppger nämligen detta. Dessutom stressar tre av tio unga över karriären. En annan siffra som sticker ut bland de yngre är att hela 23 procent stressar över sitt utseende.

Mendlys chefsterapeuts tipsar hur du undviker stress på jobbet:
Spara positiv feedback
Det är lätt att hänga upp sig på kritik, speciellt när stressen kickar in. Motverka negativa tankar genom att skapa ett dokument där du sparar ner beröm från andra. På så sätt kan du påminna dig själv om att du gör ett bra jobb, även när det känns jobbigt.

Prata med dina kollegor och med chefen
När du upplever att arbetsbelastningen är hög är det lätt att känna sig ensam och isolerad. Genom att prata med andra på din arbetsplats kan du både få avlastning och hjälp med hur du kan lägga upp arbetet.

Rätten att säga nej
Många har svårt för att tacka nej till arbetsuppgifter, även när de känner att tiden inte räcker till. Speciellt om det innebär att en kollega får ta på sig uppgiften istället. Det är därför viktigt att diskutera rätten att säga nej på en arbetsplats. I slutändan är det chefens ansvar att fördela arbetsuppgifterna rättvist mellan de anställda.

Planera din tid
Ta reda på hur mycket tid som du förväntas att lägga på dina olika arbetsuppgifter och lägg upp dina dagar efter den tidssättningen. På så sätt undviker du att överarbeta uppgifter och hamna efter i planeringen.

Separera dig själv från ditt arbete
När saker inte går som du planerat, tänk på att det är din prestation som bedöms och inte vem du är som person. Samma gäller för när du ska prata med din chef – glöm inte att ni diskuterar det du gör och inte vem du är.

Topp tio: Detta stressar svenskarna mest:
1. Jobb/Studier               50 %
2. Ekonomi                     31 %
3. Relationer                   24 %
4. Sömn                          22 %
5. Karriär                        17 %
6. Stora livsval.               17 %
7. Föräldraskap              13 %
8. Utseende                    12 %
9. Att hitta en partner       8 %
10. Sociala medier           7 %

Om undersökningen
Undersökningen baseras på resultatet från en statistiskt säkerställd undersökning som har genomförts av Ipsos NORM på uppdrag av Mendly. Undersökningen genomfördes online i april 2019. Urvalsramen för respondenterna är boende i Sverige mellan 18 och 65 år. Totalt deltog 1 020 personer i undersökningen.

Bilaga*

Hur ofta känner du dig stressad?

Totalt Kvinna Man 18-30 år  31-40 år  41-50 år  51-65 år
Flera gånger om dagen 17% 22% 13% 22% 19% 19% 11%
Någon gång om dagen 13% 14% 11% 15% 13% 12% 11%
Några gånger i veckan 21% 22% 19% 22% 20% 25% 17%