Miljonstöd ger fler ungdomar en egen mentor

Report this content

Mentor Sverige har mottagit 3 miljoner kronor från Svenska Postkodlotteriet för att bygga ut sin verksamhet och erbjuda mentorskap åt ungdomar på fler orter i landet. Det individuella mentorprogrammet kommer också att kompletteras med ett E-mentorskap, som når tonåringar i glesbygd.

Arbetet med etablera Mentors verksamhet på fler orter startas under mars då inledande kontakter kommer att tas med kommuner och skolor runt om i landet.

-        Allt fler ungdomar vänder sig till oss för att få en egen mentor, en extra vuxen att prata med och tack vare stödet från Postkodlotteriet kommer vi att kunna utveckla och sprida vår verksamhet, säger Karin Jordås, generalsekreterare på Mentor Sverige.

Närmare 5 000 ungdomar deltog under 2012 i Mentors program och studiemotiverande verksamhet och efterfrågan från ungdomar är stor.

-          Många ungdomar saknar i dag en vuxen att tala med, för dem fyller Mentor ett tomrum, genom att erbjuda en vuxen som bollplank och att inspirera till studier. Vi vet att när ungdomar blir sedda och bekräftade får de bättre självkänsla och lättare för att göra positiva livsval, säger Karin Jordås, generalsekreterare på Mentor Sverige.

Mentor Sverige är en ideell organisation som arbetar med mentorskap för 13-17-åringar och ingår i den internationella organisationen Mentor Foundation. Mentors vision är en värld där unga får växa och utvecklas hälsosamt och drogfritt. Verksamheten finansieras i huvudsak genom företagssamarbeten.

Taggar: