All time high för jobbsajten MeraJobb.se.

Report this content

Nu syns säkra tecken på att arbetsmarknaden vänder uppåt. Jobbsajten MeraJobb.se ökade sina platsannonser med 12 procent i januari 2010 jämfört med samma period 2009. Sajten fick därmed sin bästa försäljningsmånad sedan starten 2005.

MeraJobb.se speglar främst marknaden för lediga jobb i de tre storstadsområdena, eftersom sajten bland annat publicerar samtliga platsannonser från Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenskan. Januari 2010 blev den bästa försäljningsmånaden för MeraJobb.se någonsin. ”Det är tydligt att många företag har ett uppdämt behov av att rekrytera när den värsta krisen är över. Det märks framför allt på den ökade volymen av utannonserade tjänster på sajten. Vår säljkår gör ett fantastiskt jobb och vi har fokuserat på vissa kundsegment som gör att vi har tecknat fler årsavtal än tidigare inför 2010", säger Mette Petersson, marknadschef på MeraJobb.se, som dock konstaterar att 2010 kommer att bli ett fortsatt kärvt år på arbetsmarknaden på många håll. Konjunktursvängningarna märks tydligast i den privata sektorn. För några månader sedan kom den största andelen av annonserna från offentliga arbetsgivare. "Just nu ser vi att jobben i privata sektorn kommer tillbaka och är något fler än de offentliga", säger Katarina Glennert, statistikansvarig på MeraJobb.se. Höstmånadernas siffror från MeraJobb.se visar en stabil uppgång. Från att volymerna var 53 procent lägre i augusti 2009 jämfört med augusti 2008, minskade gapet mot fjolåret stadigt under hösten. Under december 2009 gick annonseringen ikapp och förbi. ”Bottenåret 2009 avslutades faktiskt med att överträffa 2008. 2009 blev det hittills bästa försäljningsåret för oss och vi levererade vinst”, säger marknadschef Mette Peterson på MeraJobb.se.

Taggar: