Daimler AG investerar i ökad Sprinter-produktion

– 25 procent ökad totalkapacitet och 500 nya jobb

Stuttgart/Düsseldorf/Ludwigsfelde 15 juli, 2008 – Mercedes-Benz senaste generation av Sprinter, som lanserades våren 2006, har fått ett varmt mottagande av kunderna. För att bättre tillgodose den fortsatt höga efterfrågan på transportbilarna, som tillverkas i Düsseldorf och Ludwigsfelde, har Daimler AGs styrelse beslutat att investera totalt 177 miljoner euro i de två tyska bilfabrikerna.

– Vi tog ett mycket medvetet beslut att öka kapaciteten i Düsseldorf och Ludwigsfelde. Infrastrukturen liksom personalens kunnande, flexibilitet och engagemang garanterar en hög kvalitetsnivå för våra produkter, säger Dr Dieter Zetsche, Daimler AGs styrelseordförande.

– Med dessa investeringar inom transportbilsenheten är vi extremt väl rustade att klara av framtida utmaningar på marknaden. Det konstruktiva samspelet mellan fabriksledning och fack spelade en viktig roll för beslutet. Resultatet tillåter oss att uppnå hållbar, vinstgivande tillväxt även i framtiden, tillägger Wilfried Porth, chef för Mercedes-Benz enhet för transportbilar.

Investeringen säkrar jobben vid båda anläggningarna och möjliggör att så många som 500 nya arbetstillfällen skapas vid de två anläggningarna under de närmaste fem åren. Den ökade biltillverkningen kommer också att ytterligare stärka det goda och framgångsrika samarbetet med partnern Volkswagen.

En ny karossfabrik och lackeringsenhet kommer att installeras i Ludwigsfelde för att se till att även skåpbilarna kan tillverkas där i framtiden. Fabriksutrymmet för monteringen kommer att utökas med cirka
9 500 kvadratmeter. Ombyggnaden kommer att vara klar i mitten av 2011 och resultera i en 50-procentig kapacitetsökning i Ludwigsfelde.

Vid fabriken i Düsseldorf kommer utbyggnad att ske av såväl anläggning som utrustning. Tork- och kylsystemet för den så kallade katodiska dopplackeringen kommer exempelvis att utökas för att höja anläggningens kapacitet och effektivitet. Fabriken kommer att ha cirka tolv procent högre tillverkningskapacitet redan i slutet av 2009.

Sprinter återfinns inom segmentet 3 till 5 ton och är ett av de mest sålda fordonen bland Mercedes-Benz transportbilar. Det är ett flexibelt fordon som går att få i fyra olika grundmodeller, skåpbil, kombi, flakbil eller chassibil. Sprinter finns tillgänglig i lastvolymer från 7,5 till 17 kubikmeter. Därutöver finns ett flertal valmöjligheter för att bilen ska kunna anpassas till det tänkta användningsområdet, exempelvis antal passagerarplatser, olika skjutdörrsalternativ och lastutrymme. Detta innebär att Sprinter går att få i över 1000 olika basmodeller.

För mer information, kontakta:

Hans Ivarsson, Försäljningschef transportfordon
Mercedes-Benz Sverige AB