35 % upp för Mercedes-Benz transportbilar

www.mercedespress.info Efter den ekonomiska krisen studsar nu Mercedes-Benz transportbilsförsäljning rakt upp. Under 2010 ökade försäljningen med hela 35 % och nu satsar man globalt med bland annat tillverkning i Kina.

Vägen dit går genom en global strategi. Tillsammans med Renault-Nissan har man utvecklat en ny plattform för lätta stads-transportbilar. De första bilarna ska levereras redan 2012.

Den starkaste tillväxten har skett i Latinamerika där man ökade med 41 % ifjol. Nu ökar man kapaciteten i sin Argentinska fabrik med över 30 %. Redan i år börjar man också tillverka buss-versioner av Sprinter för den Europeiska marknaden här.

Kina och Ryssland Mercedes-Benz är idag den enda utländska tillverkaren av lätta lastbilar i Kina. I år räknar man med att öka kapaciteten i sin fabrik i Fuzhou med ca 50 %. Dessutom kommer man att utöka sortimentet med buss-versioner av Sprinter (Idag tillverkar man endast Vito/Viano). Även Ryssland ses som en framtida stor marknad, i synnerhet för Sprinter. Med ett nyligen undertecknat avtal med ryska biltillverkaren GAZ kommer man att snart börja inhemsk produktion även här.

Även El-drift – Vi ska vara ett av Daimler AG’s tillväxtområden, säger Volker Mornhinweg som är chef för Mercedes-Benz Transportbilar.

– Dit kommer vi genom att verkligen ha en global tillväxt. Vi räknar med att växa med minst 10 % under 2011 och 2013 ska vi sälja 325 000 fordon.

Ett vapen i den kampen är Vito E-Cell – marknadens första serietillverkade el-drivna transportbil. Och en spjutspets i märkets expansion.

För mer information: Anders Börgdal, Marketing & PR manager Tel: +46 40 671 15 36, Mobil: +46 703 195 846

Mer information och högupplösta bilder på www.mercedespress.info