Årets fyrhjulsdrivna bil är en Mercedes

Fyrhjulstrenden är het. Här hemma säljer Mercedes fler modeller med 4MATIC än någonsin och även internationellt är intresset stort. 2015 års upplaga av ”all-wheel-drive cars of the year” dominerades helt av Mercedes. Läsarna av Europas största 4x4 tidning, ”Auto Bild Allrad”, utsåg märkets bilar till vinnare i fem av klasserna.

– Aldrig tidigare har ett märke haft ett så bra resultat! Mercedes är utan tvekan våra läsares favoritmärke, säger chefredaktören Bernhard Weinbacher.

Totalt deltog 176 bilmodeller i tio olika klasser och i hälften av dessa vann Mercedes.

Väntat var att 4x4-ikonen och ”ur-SUV’en” G-Klass, Geländerwagen, vann sin klass i stor stil, med dubbelt så många röster som tvåan. Även i övriga klasser tog Mercedes hem topplaceringar. I klassen ”bilar över 40.000 euro” var  det Mercedes på alla de tre översta platserna.

SUV €30.000 - 50.000 Mercedes GLK
SUV > €50.000 Mercedes G-Klass
Fyrhjulsdriven PersonbilMercedes CLA
Fyrhjulsdriven Personbil >€40,000 Mercedes S-Klass
Fyrhjulsdriven Sportbil/coupé/cab Mercedes S-Klass Coupé

Fyrhjulsdrift är något som har blivit allt hetare de senaste åren och Mercedes-Benz lanserar varje år allt fler modeller med 4MATIC, även längre ner i prisklasserna. Idag kan så gott som samtliga märkets modeller fås med drivning på alla fyra - från kompakta A-Klass till S-Klass Coupé.

Aldrig tidigare har ett märke haft ett så bra resultat!
Bernhard Weinbacher