B-Klass Electric Drive: Elbil utan kompromisser

Den största nyheten när det gäller Mercedes-Benz nya B-Klass är tveklöst helt nya Electric Drive. Motorn är på 177 hästkrafter (132 kW), ger en räckvidd på ca 20 mil och har ett lithium-ion-batteri från Tesla. Med fem sittplatser och ett bagageutrymme på 501 liter är detta en elbil som verkligen kan fungera i vardagen. Dessutom med miljöcertifiering baserad på livscykelanalys.

Som i alla elbilar kommer allt vridmoment direkt från motorns första varv. 340 Nm ger sig direkt tillkänna och ger en acceleration 0-100 på 7,9 sekunder. Tre olika körprogram finns att tillgå (Economy, Economy Plus, Sport) beroende på om räckvidd eller prestanda ska prioriteras.

En funktion kallad Range Plus finns också att tillgå som ger ca tre mils extra räckvidd. Från helt urladdat tar det ca tre timmar att ladda sin B-Klass med en 400 volts Wallbox. Med ett vanligt 220 v uttag laddas bilen över natten och med 16 A säkring går det på ca nio timmar. Kostnaden för en full laddning är beroende på elavtal ca 25-35 kronor.

För att förlänga räckvidden och spara energi har nästan alla elbilar system för energiåtervinning. Det vill säga att energi vid inbromsning tas tillvara för att återladda batteriet. I B-Klass Electric Drive tas detta flera steg längre och återvinningen kan göras i flera steg. Med hjälp av radar analyseras trafiken framför så att bilen ”planerar” sin körning med hänsyn till smartast energianvändande. Om en bil dyker upp i närområdet så ”motorbromsar” bilen och återvinner energi. Men om en bil siktas långt fram kan bilen istället gå in i ”seglingsläge” och glida fram med minsta möjliga energiåtgång. Samma gäller i nedförsbackar, där systemet dessutom kan använda information om hastighetsbegränsningar för att anpassa fart och energianvändning. Systemet kan användas i fler steg, från helautomatiskt till helt manuellt.

Tack vare det dubbla golvet tar batterierna inte upp något av bagageutrymmet, som är på 501 liter utan nedfällt baksäte och kupén är lika rymlig som i en B-Klass med traditionell drivlina.

Miljöcertifierad livscykelanalys - 64% mindre CO2

B-Klass Electric Drive har markant lägre miljöpåverkan än modeller med förbränningsmotor, även när man gör en komplett livscykelanalys. Från produktion till återvinning med 16.000 körda mil rör det sig om en minskning av CO2 med 24% om man ser till el producerad enligt ”EU mix”. För den som använder grön el rör det sig om 64%. Det gör att bilen miljöcertifierats av tyska TüV Süd enligt IS TR 14062.

B-Klass Electric Drive börjar levereras i Sverige i slutet av det första kvartalet. Priset börjar på ca 390.900 kronor.