Bygg tunga lastbilar på Mercedes svenska hemsida.

Nu lanserar Mercedes-Benz en unik webtjänst i Sverige. I den nya lastbilskonfiguratorn kan vem som helst på några minuter skapa en byggbar lastbil med alla specifikationer utan att behöva sitta med en säljare.

Det har länge varit möjligt att bygga personbilar på nätet hos många märken. Men tunga lastbilar är något helt annat. Här är variablerna näst intill oändliga och det krävs mycket arbete för att kunna göra en sådan tjänst enkel att använda.

Mercedes är nu först ut i Sverige med sin lastbilskonfigurator. Här kan man på några minuter skapa den lastbil som passar perfekt för sin egen verksamhet. Eller bara ha kul och testa olika möjligheter.

Konfiguratorn börjar med att låta dig välja mellan fjärrtrafik, distribution eller bygg- och anläggning.

Därefter väljer du mellan chassi och dragbil och väljer sedan totalvik och anta axlar. När det är gjort får du svar på vilken modell det blir fråga om och presenteras för de olika motoralternativ som kan väljas.

Sedan är det dags att välja hytt, axelavstånd, fjädring, växellåda och annan utrustning.

När allt är klart får användaren 360° bilder på bilens exteriör och interiör och kan skriva ut både utrustningslista och tekniskt datablad, och hela tjänsten är på svenska.

Senare i sommar kommer du också att kunna välja färger på bilarna!

Gå in och prova själv på lastbilskonfiguratorn

Mattias Nilsson

mattias.nilsson@daimler.com