Daimler Financial Services förvärvar Athlon Car Lease International

Daimler Financial Services storsatsar på den europeiska marknaden för fleet management. I fredags tillkännagav man förvärvet av Athlon Car Lease International B.V. för motsvarande drygt 10 miljarder kronor. Säljare är holländska De Lage Landen, ett dotterbolag till Rabobank.

Som ett resultat av förvärvet kommer Daimler Financial Services att förstärka sin marknadsandel i Europa och kommer att totalt ha ca 340.000 person- och transportbilar i sin portfölj. När verksamheterna i Daimler Fleet Management och Athlon slås samman kommer de att verka under varumärket Athlon.

Fleet management växer starkt och med förvärvet av en av branschens stora tar vi ett stort steg mot att bli en av de största aktörerna på marknaden, säger styrelseledamoten i Daimler AG Bodo Uebber som ansvarar för finansiella frågor i koncernen.

Vagnparkskunder idag vill kunna ha kompletta och flexibla lösningar som täcker olika bilmärken, hyra, leasing, bildelning och inte minst utförliga rapporter, säger Klaus Entenmann, styrelseordförande i Daimler Financial Services AG.

Köpet är föremål för sedvanlig due diligence och ska godkännas av berörda myndigheter.

Fleet management växer starkt och med förvärvet av en av branschens stora tar vi ett stort steg mot att bli en av de största aktörerna på marknaden.
Bodo Uebber, Daimler AG