Drivers League prisar snåla chaufförer

Nu är Mercedes-Benz internationella tävling i eko-driving – FleetBoard Drivers’ League – i full gång. Förare från 21 länder, däribland Sverige, tävlar genom att köra så ekonomiskt som möjligt till och med den 30 september.Resultaten mäts genom telematiksystemet FleetBoard som samlar in all information från de deltagande förarna och lagen.

Tävlingen handlar om att uppnå det bästa körstilsbetyget i vardagen som chaufför. Fleet-Board® Körstilsanalys mäter då bland annat förslitning, bränslekonsumtion, hur förutseende körningen är, hastighet och bromsaktivitet.Allt jämförs med körningens svårighetsgrad och både enskilda chaufförer och hela lag från olika företag kan delta.

Varje månad utses en enskild vinnare och ett vinnande lag  varje land och i slutet av tävlingen koras de nationella mästarna, som får vara med i ett unikt vinterkörningsevent med Mercedes-Benz i Arjeplog.

Alla deltagare kan följa sina egna och andras resultat på www.driversleague.com. Här kan man också utmana andra deltagare på duell och följa hur det går för kompisar.

– FleetBoard Drivers'''' League har funnits sedan 2002, och tusentals förare har deltagit, säger Mattias Nilsson på Mercedes-Benz Sverige.

– Det är ett sätt att göra miljöanpassad och ekonomisk körning spännande och utmanande som tilltalar många.

2015 deltar Bulgarien, Danmark, Tyskland, Finland, Frankrike, Storbritannien, Italien, Litauen, Norge, Holland, Österrike, Polen, Rumänien, Schweiz, Slovenien, Spanien, Slovakien, Sverige, Tjeckien, Sydafrika och Brasilien.

Mattias Nilsson