Första visningen av Mercedes-Benz pickup

Världspremiär för Concept X-Klass i Stockholm

Under stort hysch-hysch har Mercedes-Benz planerat den första visningen någonsin av en pickup från företaget – en världspremiär som skedde i Stockholm i närvaro av bland annat koncernchefen Dieter Zetsche. Concept X-Klass ger en försmak av hur marknadens första premium pickup kommer att se ut när den lanseras nästa höst.

Fler bilder: www.mercedespress.info

Konceptbilen kommer i två varianter: Concept X-CLASS powerful adventurer (gul) är den klassiska arbetshästen för tuffa jobb i svår terräng. Concept X-CLASS stylish explorer (vit) visar vad man kan åstadkomma när man ger en pickup alla en Mercedes sanna karaktärsdrag vad gäller design och körupplevelse.

Mercedes X-Klass kommer att lanseras under hösten 2017, och Sverige räknas som en av de viktigaste marknaderna i Europa.'

Ramkonstruktion och diesel V6:a

– X-Klass kommer att förändra hela pickupsegmentet säger Volker Mornhinweg som är chef för Mercedes-Benz transportbilsdivision.
– Den blir en bil utan kompromisser. Ramkonstruktion, vridstark 6:a och permanent fyrhjulsdrift är ett måste för oss. Dessutom tillför vi säkerhet, komfort, smidighet och en design som sticker ut. Vi vill nå människor som aldrig tidigare har funderat på att äga en pickup.

Allt fler människor väljer en pickup som privatbil, inte minst då dubbelhytt mer eller mindre blivit standard. X-Klass kommer att erbjuda en interiör som gör att Mercedes-ägare känner sig hemma med allt från reglage och materialval,  till underhållningssystem. Mercedes kamera, radar och ultraljusdbaserade säkerhetssystem kommer också att finnas till X-Klass

Två diffspärrar

X-Klass kommer att säljas med en mängd olika motoralternativ. Top-of-the-line är en V6 diesel i kombination med 4MATIC fyrhjulsdrift. Drivlinan har fördelningslåda med lågväxel och två elektroniskt styrda diff-spärrar. Maxlasten är ca 1,1 ton och den maximala släpvagnsvikten är 3.500 kg.

X-Klass kommer att prissättas attraktivt och lanseras under senare delen av 2017. Mer data kommer att presenteras löpande.

Mercedes-Benz Sverige AB är den officiella importören av Mercedes-Benz i Sverige. Företaget ingår i den globala bilkoncernen Daimler, som har huvudkontor i Stuttgart, Tyskland.

Ramkonstruktion, vridstark 6:a och permanent fyrhjulsdrift är ett måste för oss
Volker Mornhinweg, chef för Mercedes-Benz transportbilsdivision