Från djärv idé till standard i alla bilar: – Mercedes firar 20 år med ESP®

Efter ABS och antispinn var det 1995 dags f
ör ännu en Mercedes-innovation att se dagens ljus: ESP®. Då blev Mercedes S 600 Coupé världens första serieproducerade bil med elektroniskt antisladdsystem – ESP®.  Idag är Mercedes-uppfinningen lagkrav på alla nya bilar i EU sedan 2011. Vad få vet är att idén till systemet i själva verket föddes av en ung Mercedes-ingenjör på vintertest i Sverige redan 1989.

Det var med ABS (1978) och antispinn (1985) som Mercedes-Benz först började använda elektroniska säkerhetssystem för att hjälpa föraren att hantera bilen i svåra situationer. 1995 lade man till fler sensorer som även kunde känna av bland annat rattrörelser och sidokrafter. I kombination med de elektroniskt styrda bromsarna och elektronisk styrning av motorn, kunde bilen då både känna av och häva en sladd.

ESP blev standard på de 12-cylindriga versionerna av S-Klass och SL och var tillval på modellerna med åtta cylindrar.

Ett system med svensk historia

Det var dock två år efter introduktionen som tekniken fick riktig spridning. 1997 välte Teknikens Värld med den då nya Mercedes A-Klass i det berömda älgtestet. Men Mercedes vände motgången till en framgång – man såg helt enkelt till att den unika tekniken från lyxbilarna gjordes till standardutrustning även i de mer överkomliga bilarna –  först i A-Klass och sedan i hela modellprogrammet.

Mercedes hade skapat en helt ny standard och de andra tillverkarna hade inget annat val än att hänga på. 2009 infördes så det EU-direktiv som kräver ESP på alla nya bilar som säljs i unionen sedan november 2011.

Men det är inte bara älgtestet som har svensk anknytning. Faktum är att hela idén till ESP föddes i Sverige redan 1989. Den då 32-årige ingenjören Frank-Werner Mohn var på väg med en grupp från Mercedes-Benz till en testkörning i norra Sverige.

– Solen kom upp efter en kall natt och vägbanan blev glashal, berättar han.

– Jag gasade och bilens bakände kom loss i en sladd och vi fastnade i en snövall utanför Strömsund. Givetvis såg hela testlaget när det hände…

– Jag låg sömnlös efter detta och funderade på hur man skulle kunnat undvika en sådan sladd. Lösningen måste komma genom automatisk och individuell inbromsning insåg jag och tillsammans med en ung kollega, Thomas Wohland, tog vi fram en matematisk modell för att beräkna krafterna i  en sladd. Vi fick hjälp av kamrater på mer eller mindre officiella vägar med att få fram delar så att vi kunde bygga en prototyp till ett system. Bland annat ett gyro från en radiostyrd helikopter

1991 var det dags att visa vad man skruvat på i hemlighet. En musgrå W124 plockades fram inför utvecklare på vintertestbanan i Arjeplog. En av dessa var en man från transmissionsavdelningen som var känd som en både försiktig och långsam förare.

– När han väl satt sig i vår sladdfria bil körde han runt på den frusna sjön i lika hög fart som alla andra. Hans entusiasm var helt klart bidragande till att Mercedes vågade satsa på att göra tekniken till verklighet i produktionsbilar.

Resten är - som det brukar heta - historia.

Frank-Werner Mohn