Fyra av tio svenskar vill att bilen ska köra själv

- hälften tror på självkörande bilar inom tio år

Självkörande bilar kommer att bli vardag på vägarna inom tio år – det tror varannan svensk enligt en undersökning från Mercedes-Benz gjord av undersökningsföretaget YouGov. Den självkörande funktionen skulle framförallt användas vid trötthet och kökörning. Fler män än kvinnor – ungefär hälften – har en positiv inställning till självkörande bilar.

Den tekniska utvecklingen går med stormsteg mot självkörande bilar och svenska folket är beredda. Det visar en undersökning som Mercedes-Benz gjort med hjälp av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Cirka 1000 personer ingick i urvalet.

Varannan svensk (54 %) tror att vi har självkörande bilar på vägarna inom tio år och fyra av tio (40%) är ganska eller mycket positiva till självkörande bilar. Den siffran är högre bland män (varannan) än bland kvinnor (var tredje).

Faktum är att redan idag har nästan var tredje svensk erfarenhet av självkörande funktioner. Drygt var tionde av de tillfrågade har provat parkeringsassistans och lika många har erfarenhet av adaptiv farthållare som automatiskt håller avståndet till fordonet framför. Var tionde har också erfarenhet av autobroms och dödvinkelassistent.

– Resultatet visar att vi steg för steg går mot helt självkörande bilar. Redan idag använder många bilister självkörande funktioner, säger Fredrik Wahrolén, PR- och kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige.

Undersökningen visar att svenskarna skulle använda självkörande funktioner framförallt vid trötthet (26%), kökökörning (25%) och på landsväg/motorväg (20%).

Inställningen till självkörande lastbilar är inte lika positiv som till personbilar. Ungefär 30% är ganska eller mycket positiva till detta medan knappt 40% är mycket eller ganska negativa.

Är samhället redo?

I takt med att tekniken utvecklas kommer också nya frågor i dagen. Är samhället redo för självkörande bilar? Under Almedalsveckan i Visby arrangerar Mercedes-Benz ett seminarium där just den frågan diskuteras. Medverkar gör Erik Bromander, statssekreterare åt infrastrukturministern, Teknikens Världs chefredaktör Daniel Frodin, Folksams VD Jens Henriksson samt Maria Kraft som är måldirektör på Trafikverket.
Plats är Fängelset (Skeppsbron 1) i Visby, tisdag den 30 juni kl 11.45.
Anmälan görs på almedalen@genberg.se

Se video här: https://youtu.be/2GVLmb5fipE

Undersökningen i korthet:
  • Fyra av tio uppger att de är ganska eller mycket positiva till självkörande personbilar. 30% är ganska eller mycket positiva till självkörande lastbilar.

• 3 av 10 svenskar har tidigare erfarenheter från självkörande funktioner i form av körassistenter som parkeringsassistent (14%), adaptiv farthållare som automatiskt håller avståndet till framförvarande fordon (14%), autobroms (10%), dödvinkelassistent (9%), stop & go vid kökörning (9%) och kurshållningsassistent (7%).

• Självkörande funktioner skulle framförallt användas vid trötthet (26%), kökörning (25%) och på landsväg/motorväg (20%).

•  63% av dem som kan tänka sig att använda helt självkörande bilar skulle använda tiden till att övervaka bilens körning, 38% njuta av utsikten och 27% vila. Svenskarna tror att chaufförerna i en självkörande lastbil skulle använda tiden till att prata i telefon (37%), 37% till att övervaka körningen och 34% till att vila.

• Största hindret mot självkörande bilar är att det upplevs som otryggt (32%).

• 33% tror att självkörande bilar kommer efter 2030, 30% tror att det kommer efter 2025 och 22% efter 2020.
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Mercedes-Benz Sverige. Under perioden 2-3 juni 2015 har sammanlagt 1012 representativt utvalda personer i åldern 18-74 år genomfört undersökningen via YouGovs internetpanel i Sverige.

Självkörande bilar - idag och i morgon.
  • Redan idag finns bilar som kan hålla automatiskt avstånd till framförvarande och även följa vägens sträckning även om föraren släpper ratten. Mercedes-Bens Distronic Plus väljs av de flesta som köper märkets dyrare modeller.

• Bilar kan också ”se” fotgängare och korsande trafik i förtid och bromsa i god tid. Automatisk broms är vanligt och blir till och med lagkrav på tunga lastbilar i EU från och med 2016.

• Mercedes-Benz helt självkörande konceptbil F015 har redan körts själv i stadstrafik i San Francisco och Las Vegas.

• Framtidens självkörande bilar kommer antagligen till en början köra själv på speciella vägsträckor. Till exempel vissa motorvägar och infartsleder till stora städer.

• Framtidsstudien Future Truck visade redan för ett år sedan att tekniken för självkörande lastbilar finns och fungerar.

• Sedan i våras har Daimler två självkörande lastbilar i trafik i Nevada i USA.

• Parkeringar där förare och passagerare stiger ut för att låta bilen själv leta upp en P-plats och sedan återkomma när den blir anropad är också snart verklighet.

Resultatet visar att vi steg för steg går mot helt självkörande bilar.