Mercedes-AMG köper del av motorcykeltillverkare

Det är nu klart att Mercedes-AMG köper 25 procent av motorcykeltillverkaren MV Agusta. Detta är grunden i ett partnerskap mellan två synnerligen välmatchade företag.

Affalterbach, Tyskland och Varese, Italien – Mercedes-AMG, Daimler AG:s dotterbolag för sport- och högprestandabilar, har kommit överens om ett långsiktigt samarbetsavtal med motorcykeltillverkaren MV Agusta. Samarbetet mellan de två premiummärkena, båda med en lång och rik historia bakom sig, rör områdena för marknadsföring och försäljning.

Samtidigt köper Mercedes-AMG GmbH 25 procent av kapitalet i MV Agusta Motor S.p.A. Köpesumman är inte offentlig. Mercedes-AMG kommer att bidra med en medlem till MV Agustas styrelse. Partnerskapet förväntas godkännas av berörda myndigheter i slutet av november.

”Den perfekta motorcykelpartnern”

Tobias Moers, vd för Mercedes-AMG GmbH, säger: ”I MV Agusta har vi hittat den perfekta motorcykelpartnern för Mercedes-AMG. De och Mercedes-AMG delar en framgångsrik racing-historia såväl som värdegrund och mål för framtiden – yttersta perfektion, optimal prestanda och bruket av motorsportteknologi på landsväg. Samarbetet ger oss också en väg in i en ny värld av högprestandeentusiaster.”

Giovanni Castiglioni, vd för MV Agusta Motor S.p.A., kommenterar: ”MV Agusta och Mercedes-AMG passar perfekt ihop: två företag som kompletterar varandra på områdena design, prestanda och i att ligga främst i utvecklingen. Vårt företag får hjälp med att expandera globalt och Mercedes-AMG får ta del av vår unika lösningar.

Handbyggda motorer och italiensk design

Mercedes-AMG:s bilar är kända över hela världen för sin perfektion, precision och för sin höga prestandanivå. Företagets motorsport-dna märks över hela modellinjen, och särskilt så i de två sportbilar som har utvecklats helt och hållet i Affalterbach: SLS och den nya Mercedes-AMG GT. Motorerna byggs för hand i Affalterbach efter extremt krävande specifikationer. Ett led i detta är idén om ”en man, en motor”, något som också syns i den enda mekanikerns signatur på varje motor. Det här går hand i hand med Agusta MV:s ambitioner att upphöja utveckling och tillverkning av motorcyklar till en konstart.

MV Agusta Motor S.p.A., med huvudkvarter i italienska Varese, grundades av Domenico Agusta 1945. Företaget har nått internationell ryktbarhet för sin avancerade teknologi och enastående prestanda, kombinerat med det bästa av italiensk design. 90 av företagets 260 anställda arbetar med forskning och utveckling. Motorcyklarna är till största delen tre- och fyrcylindriga och hemmahörande i supersport- och superbikesegmentet. Man är också ägare till anrika italienska motorcykelmärket Cagiva.

I MV Agusta har vi hittat den perfekta motorcykelpartnern för Mercedes-AMG
Tobias Moers, vd för Mercedes-AMG GmbH