Mercedes-Benz bästa försäljningsmånad hittills - junisiffran upp 51 procent, E-Klass succébilen

www.mercedespress.info Under juni månad har Mercedes-Benz Sverige AB sålt fler bilar än någon enskild månad tidigare. 1 223 Mercedes regsitrerades, det är 51 procent fler än motsvarande månad förra året då siffran stannade på 807. Under första halvåret har det sålts 5 229 nya Mercedes mot 3 674 i fjol. Det är en ökning med 42,32 procent. Siffran skall jämföras med totalmarknaden som steg med 34 procent från 102 794 i fjol till 138 079 nya bilar i år.

- Vi har tagit fram en hel serie så kallade Business-modeller till B-, C- och E-Klass samt till GLK. I dem har vi samlat vår expertis om vad svenska kunder uppskattar och dels paketerat, dels prissatt dem på ett tilltalande sätt.

- Skall någon enskild bilmodell hållas fram så är det vår nya E-Klass. Försäljningen har ökat med 100 procent under första halvåret. I år är den tillbaka på 25 i topp-listan på artonde plats efter att ha sålts 1 917 exemplar. Det är den solklara vinnaren i segmentet.

Den 2009 introducerade E-Klassen (212) är nu komplett med fyra grundmodeller: Sedan, Kombi, Coupé och Cabriolet samt de motorstarka AMG-modellerna. I höst utökas valmöjligheten med en NGT-version som kan köras på gas.

- Framgångarna med försäljningen av våra volymmodeller medför också ett ökat intresse för just AMG-versionerna och S-Klass för att nämna några exempel, slutar Johan Olsson.

För ytterligare information: Sverker Dahl +46 705 91 55 00 e-post: sverker.dahl@daimler.com

För mer info och högupplösta bilder besök www.mercedespress.info