Mercedes-Benz Concept GLA

Mercedes visar vägen
i terrängen med ny suv

På den stundande bilsalongen i Shanghai visar Mercedes-Benz en ny konceptbil, byggd på den framhjulsdrivna bottenplatta som nya A- och B-Klass delar.

"Concept GLA" står på scen och ger en föraning om den nya suv i kompaktklassen som väntar i kulisserna.

Konceptbilen är 4,4 meter lång och innanför den mäktiga fronten med strålkastare med laserteknik väntar en fyrcylindrig, tvåliters turbomotor. Den är på 211 hästkrafter/155 kW som bara väntar på att få släppas ut via en dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrivningen 4MATIC.

"Concept GLA" är nio centimeter längre än dagens A-Klass men den är 15 cm högre och markfrigång har också ökats för bättre framkomlighet.

På Shanghai-utställningens publikmagnet kan strålkastarna användas för att på en väg, vägg eller duk projicera det som visas på panelens COMMAND-skärm. De kameror som är inbyggda i konceptbilens takreling, kan tas loss och användas som exempelvis hjälmkameror.

Fler bilder på www.mercedespress.info

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB